Henkilö

Laura Kukkonen 10.8. 08:20

Merja Ylä-Anttila jätti jäähyväiset journalismin arkipäivälle: "Laatumedian on pidettävä selkä suorana ja journalismin lippu korkealla"

Pekka Karhunen
Merja Ylä-Anttila on nähnyt Maikkarin oman kanavan alkutaipaleet vuonna 1993, ensimmäiset oman kanavan tv-uutiset, kaupallisen radion nousun, Maikkarin siirtymisen Alma Medialta Bonnierille ja teknologian huiman kehityksen. Vuosiin on mahtunut myös median murros ja finanssikriisi. ”Maikkari on minulle kasvupaikka ja koti. Tämä on ollut sopivan kokoinen ja täällä on saanut tehdä paljon. Vaikka säästöjäkin on ollut enemmän kuin lääkäri määrää, meininki on aina ollut hyvä. Uutistoimituksen jengi on pieni ja pippurinen."

Yle saa uuden toimitusjohtajan, jolla on vankka journalistinen tausta kaupallisessa mediassa. Merja Ylä-Anttilan vastuulla on kehittää Ylen yleisösuhdetta ja etsiä uusia yhteistyömalleja media-alan toimijoiden kesken.

Yli 30 vuotta Maikkarilla työskennellyt Merja Ylä-Anttila harppaa Ylen toimitusjohtajan jalkineisiin syyskuussa. Samalla hän jättää kaupallisen median ja journalismin arkipäivän.

Pasilassa sijaitsevat naapurit, eli MTV ja Yle ovat aina käyneet tiukkaa kilpailua myös sekä yleisöistä että uutisvoitoista. Ylä-Anttilan mielestä paikallismediatkin voisivat suhtautua kilpailuasetelmaan myönteisemmin.

”En ole aina ihan ymmärtänyt kilpailuvastaista tunnelmaa. Esimerkiksi maakunnissa Yleisradio kirittää alueen isoa maakuntalehteä ja päinvastoin. Kilpailu on hyvä sananvapauden ja moniarvoisen median kannalta”, Ylä-Anttila sanoo.

”On tärkeää Yleisradionkin toimitusjohtajana, että Suomessa on monipuolista uutistoimintaa myös televisiossa.”

Ylen hallitus on asettanut Ylä-Anttilan yhdeksi tehtäväksi löytää uusia yhteistyömuotoja kaupallisen ja julkisen palvelun median kesken. Valmiita konsepteja ei vielä ole, mutta "vain taivas on rajana". Yhteistyö voi ulottua myös paikallislehdistöön.

”Tämä on yksi alue ja keskustelunaihe, jota yhteistyökuvioiden kannalta voi avoimin mielin miettiä. Ei ole hyvä, jos on vain yhden median alueuutisia.”

Haastatteluhetkellä toukokuun lopussa Ylä-Anttila odottaa vielä Mediahubin läksiäisjuhliaan. Juhlien otsikko, ”jäähyväiset journalismille”, hieman hirvittää.

”Olen ollut toimittajana ja päätoimittajana koko urani. Mediahubin toimitusjohtajuuden aikana olen ollut journalismin kanssa kädet savessa koko ajan. Nyt näkökulma muuttuu”, Ylä-Anttila sanoo.

Päätös siirtyä Ylelle ei ollut helppo, mutta lopulta mahdollisuus ja uusi näköala mediassa veivät mennessään. Sekä Ylen hallitus että Ylä-Anttila itse uskovat, että hänellä on annettavaa yhtiölle nimenomaan kaupallisen median osaamisen ja verkostojen ansiosta.

Ylellä on tärkeä tehtävä toimia kansakunnan muistina ja yhteiskunnan ajankuvana. Ylä-Anttilan mielestä yhtiö voisi lisätä toimintansa avoimuutta.

"Olen ollut ylpeä Maikkarin Suomi Areena -konseptista. Ylelläkin voisi olla erityyppisiä foorumeita yleisön kohtaamiseen."

Samalla Yle voi toimia mediakasvattajana pirstaloituneen mediakentän, hybridivaikuttamisen, uskomustieteiden ja valeuutisten keskellä.

"Ei olisi paha, jos välillä olisi "valistavampaa", klassista tiedonvälitystä, jossa faktat ja fiktio pysyvät omissa nurkissaan. Maailmassa ja EU:ssa tapahtuu paljon erilaista vaikuttamista ja vääristelyä, joten laatumedian on pidettävä selkä suorana ja journalismin lippu korkealla."

Median selittäminen ja kommentointi jäävät ainakin toistaiseksi vähemmälle, kun Yle lopetti Uutisvuodon ja Pressiklubin. Ylä-Anttila ei halua ottaa kantaa siihen, millaisia ohjelmia Ylen pitää näyttää.

"Sellaiselle [mediaa selittävälle ja kommentoivalle] sisällölle on paljon tilausta, oli se sitten televisiossa, radiossa tai verkossa. Yleensä jos ohjelmia lopetetaan, seuraavat askelet ovat jo valmiiksi mietittyinä. Siellä voi olla mitä tahansa putkessa", Ylä-Anttila sanoo.

Hän pyrkii olemaan "lähtemättä laukalle" näkemystensä kanssa tässä vaiheessa.

"Ajattelen Ylen visiittiä maratonina, en pikamatkana. Aikaa on vuosia, eikä kaikkea tarvitse tehdä ensimmäisten sadan päivän aikana. Totta kai asioita voi laittaa liikkeelle, mutta en halua antaa omaa julistustani heti alkuun. Kuuntelen ensin, mitä kaikkea yleläiset haluavat saada aikaan."

Lue koko haastattelu tuoreimmasta Markkinointi & Mainonta -lehdestä 13/2018.

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.