Natiivimainonta

Ville Perttula 26.3.2018 09:01

Natiivimainonnassa on kyse jakelusta – "Sisältö ilman kunnollista jakelua on arvotonta"

Outi Järvinen
Rickard Lawson

Strosslen Rickard Lawson uskoo, että mainonta, joka ei häiritse, yleistyy tulevaisuudessa.

Kun Google ja Facebook korostavat käyttäjäystävällisyyttä, natiivimainonta voittaa, kertoo sisällön suositteluun ja natiivimainontaan erikoistuneen Strosslen julkaisijasuhteista vastaava johtaja Rickard Lawson. Hän puhui IAB:n järjestämässä tapahtumassa natiivimainonnan trendeistä.

Lawsonin mielestä natiivimainonnan ominaisuudet korostuvat, kun jätit pyrkivät siivoamaan palveluitaan käyttäjäystävällisemmäksi.

Google on ilmoittautunut puuttuvansa ärsyttävään, päällekäyvään mainontaan, ja Facebook on alkanut korostaa käyttäjien ja yhteisöjen roolia.

”Mainonta, joka ei häiritse, yleistyy”, Lawson toteaa.

Lawsonin ennusteet eivät eroa muista markkinointitrendien kehitysoletuksista: mobiilin suosio kasvaa ja millenniaalien sekä sitä nuoremman Z-sukupolven käyttäytyminen pitää ottaa huomioon markkinoinnissa. Lawson on vakuuttunut siitä, että lisätyn todellisuuden suosio kasvaa natiivimainonnassa.

Käyttäjäkokemusta syventävä sisältö yleistyy. Esimerkiksi Lawson nostaa Wall Street Journalissa julkaistun, Netflixin tuottaman Narcos-sarjan natiivimainoksen Cocaineconomics: lehden verkkosivuilla on huumeparoni Pablo Escobaria ja kokaiinibisnestä käsittelevä artikkelisarja, joka sisältää interaktiivisia karttoja, taulukoita ja sarjan trailereita.

Lawson alleviivaa, että natiivimainonnassa on kyse enemmänkin jakelusta kuin varsinaisesta markki- noinnista.

Natiivimainonnassa 70 prosenttia tekemisen budjetista pitäisi valua jakeluun, 20 prosenttia sisällön luomiseen ja 10 prosenttia tulosten analysointiin.

”Sisältö ilman kunnollista jakelua on arvotonta”, Lawson sanoo.

Lue juttu kokonaan uudesta Markkinointi & Mainonnasta (6/2018).

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö