Matkapuhelimet

Aleksi Ylä-Anttila 18.5. 09:15

"Nokian brändi lähtee ihmisestä" – HMD Global tavoittelee merkittävää kasvua

Tiina Somerpuro
"Moni maailmalla on kertonut minulle kaivanneensa Nokiaa raikastamaan puhelinmarkkinaa", kertoo HMD Globalin varatoimitus- ja markkinointijohtaja Pekka Rantala.

Nokia-matkapuhelimet rytinällä markkinoille palauttanut lisenssivalmistaja HMD Global tekee ihmisläheistä markkinointiviestintää ja pitää yllä Nokian brändin perinteitä.

Nokian matkapuhelimia myytiin viime vuonna yli 70 miljoonaa kappaletta. Myyntimäärä yllätti analyytikot.

HMD Globalin valmistamia Nokia-puhelimia myydään jo yli 250 000 myymälässä yhteensä yli 80 eri maassa.

Tutkimusyhtiö Canalysin mukaan Nokia oli ensimmäisellä vuosineljänneksellä Euroopan viidenneksi myydyin älypuhelin 1,6 miljoonalla myydyllä puhelimella. Se tarkoittaa 3,5 prosentin markkinaosuutta.

Markkinalla on saatu jalansijaa nopeasti, sillä HMD Global aloitti Nokia-puhelimien valmistuksen joulukuussa 2016.

HMD Globalin varatoimitus- ja markkinointijohtaja Pekka Rantalan mukaan 70 miljoonaa myytyä puhelinta kertovat Nokian brändin elinvoimasta. 

"Myyntitavoitteemme tälle vuodelle on paljon korkeampi kuin 70 miljoonaa puhelinta. Emme ole kertoneet tarkkaja tavoitelukuja, mutta meille on tärkeää kasvaa sekä peruspuhelin- että älypuhelinmarkkinalla", Rantala kertoo.

Merkittävää kasvua tavoittelevan yhtiön strategiassa markkinointi on keskiössä. HMD Global kertoi aloittaessaan, että markkinointiin on käytettävissä kolmen ensimmäisen vuoden aikana 500 miljoonaa euroa.

Rantalan mukaan panostukset tulevat olemaan tätä korkeammat.

HMD Global on luottanut markkinoinnissaan omaperäisyyteen ja pohjoisen eksotiikkaan. Keväällä ensi-iltansa saanut uuden Nokia 8 Sirocco -älypuhelimen kampanjafilmi In Real Life on tästä hyvä esimerkki.

Filmi käynnistyy kuvalla hyisestä avannosta. Sen jälkeen seurataan tavallisten ihmisten arkielämää.

"Nokia on aina viestinyt itsestään ihmisten kautta. Nokian brändi lähtee ihmisestä. Nokialle teknologia on mahdollistaja, ei päämäärä", Rantala korostaa.

Perinteitä HMD Global on vaalinut myös julkistamalla retromallit ikonisista Nokian 3310- ja 8110-puhelimista. Nokia-puhelimista kirjoitettiin viime vuonna yli 250 000 verkkoartikkelia, Rantalan mukaan ei vähiten retromallien ansiosta.

"Moni maailmalla on sanonut minulle kaivanneensa Nokiaa raikastamaan puhelinmarkkinaa. Median ja ihmisten osoittama kiinnostus vahvistaa tämän. Meidät on otettu hyvin vastaan, mutta emme ylpisty. Työ on vasta alussa", sanoo Rantala.

Lue lisää Nokian matkapuhelimista ja HMD Globalista Markkinointi & Mainonta -lehdestä (10/2018).

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö