Alkoholi

Ville Perttula 23.2. 08:16 päivitetty 23.2. 09:50

Perhe on markkinoinut väkeviä jo kolmen sukupolven ajan – sinä aikana alkoholimainonnan kuvasto on muuttunut vähän

Lauri Olander
Okko, Kauko ja Tuomas Käyhkö.

Käyhköt ovat markkinoineet väkevää alkoholia 1980-luvun alusta saakka. Työ jatkuu edelleen.

Tunturipuroja, metsää ja juurevaa meininkiä. Usein suomalaisen väkevän alkoholin brändiä lähdetään rakentamaan näistä aineksista.

Mainostoimisto Adamsin luova johtaja ja alkoholia valmistuttavan W&K Premiumin toinen perustaja Tuomas Käyhkö, 43, kertoo, että alkoholin alkuperä on noussut markkinoinnissa entistä suurempaan rooliin.

”Luonto on valttimme, ja brändiasioissa korostetaan ja kuvataan pienempiä asioita”, Jaloviinan brändin parissa työskennellyt Tuomas Käyhkö analysoi.

Kun Tuomaksen isä Kauko Käyhkö, 74, aloitti asiakkuuden Finlandia Vodkan kanssa vuonna 1980, hänen yrityksensä Mainos Käyhkö ammensi Suomi-tunnelmaa samoista aineksista.

Kauko Käyhkön yritys on tehnyt messuosastoja Finlandia Vodkalle. Hän muistelee, että tuolloinkin messuosaston seinään naulattiin porontaljoja ja vesi solisi lasikuitupurossa.

Tuomas Käyhkön mukaan isot, Altian kaltaiset valmistajat ottavat mallia pieniltä alkoholin valmistajilta kuten Kyrö Distilleryltä.

”Bloggareita ja Instagram-julkkiksia kiinnostavat pienten yritysten tuotteet, koska ne ovat ihmisten tekemiä. Isotkin yritykset voivat ostaa rahalla näitä palveluita, mutta pienille yrityksille suosion kasvu on yleensä orgaanista.”

Esimerkiksi Altian hittituote Koskenkorva on lähtenyt korostamaan omia juuriaan, mikä käy selväksi Koskenkorvan mainosvideosta, joka vilisee lapiota kantavia partamiehiä, flanellipaitoja ja eteläpohjalaista kansallismaisemaa.

Perheen nuorin mainosmaakari, Koskenkorvan mainosvideoiden parissa työskennellyt Okko Käyhkö analysoi, että ihmiset viehättyvät nykyisin tarinoista.

”Trendin huomaa Bob the Robotin tekemästä Kossun brändivideosta. Se on saanut isoja katsojamääriä. Ruohonjuuritason korostaminen puree nyt ihmisiin. Jengi kiinnostuu tarinoista”, Okko Käyhkö, 19, sanoo.

Lue Käyhköjen tarina uudesta Markkinointi & Mainonta -lehdestä (4/2018).

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö