Ilmastonmuutos

Ville Perttula 30.11. 08:39 päivitetty 30.11. 08:42

Polttoaineistaan tunnettu Neste rakentaa brändiään ilmastonmuutoksen ympärille – "Ihmisten huoli on kasvanut selkeästi"

Tiina Somerpuro
Nesteen markkinointijohtaja Sirpa Tuomi

Neste tiputti englanninkielisen, öljyä tarkoittavan oil-sanan nimestään vuonna 2015, koska sana muistutti liikaa raakaöljystä.

Ilmastonmuutoskeskustelu nivoutuu energian kanssa työskentelevien yhtiöiden maineen ja brändin ympärille: yhtiöt viestivät ilmastosta ja sen kohtelemisesta tavalla tai toisella, tuottavat ne energiaa sitten päästöttömien lähteiden tai fossiilisten polttoaineiden avulla.

Moni yhtiö rakentaa omaa brändiään uusiutuvien energiamuotojen ja kiertotalouden varaan. Niin tekee myös pääosin polttoaineistaan ja öljyistään tunnettu energia- ja öljy-yhtiö Neste.

Yhtiön edellinen ympäristötietoisuuteen liittyvä ulostulo nähtiin tällä viikolla, kun Neste kertoi tekevänsä yhteistyötä koripalloilija Lauri Markkasen kanssa. Kampanjan mainoksessa Markkanen kertoi luopuneensa punaisesta lihasta.

Ympäristön tilasta on puhuttu tummaan sävyyn lokakuussa julkaistun hallitusten välisen ilmastopaneelin IPCC:n raportin jälkeen. Raportin sanoma on synkkä: maapallo paistuu, jos mitään ei tehdä.

Raportin mukaan nykyisellä päästötasolla 1,5 asteen lämpötilan nousu teollistumista edeltävään aikaan verrattuna saavutetaan 22 vuoden kuluttua. Raportti iski ilmastokeskustelun aivan uusille kierroksille. Eikä raportti jäänyt Nesteeltäkään huomaamatta.

”Ihmisten huoli on kasvanut selkeästi”, Nesteen markkinointijohtaja Sirpa Tuomi kertoo.

15 miljoonan euron markkinointibudjetilla operoiva Neste pyörittelee kampanjoissaan puhtaaseen luontoon ja päästöttömyyteen liittyviä teemoja. Tuore esimerkki Nesteen markkinoinnin linjasta on Journey to Zero -hanke, jota varten yhtiö rakennutti Helsingin edustalla olevaan Vallisaareen ekologisen Nolla-mökin. Myös Lauri Markkasen kanssa tehty #DontChoke-kampanja on osa tätä hanketta.

Mainostoimisto TBWA\Helsingin suunnitteleman markkinointitempausten sarjan tarkoitus on herättää keskustelua kulutustottumuksista ja ”kutsua ihmiset mukaan matkalle kohti fossiilitonta tulevaisuutta”, kuten Tuomi kuvailee.

Pelkkä puhtaudesta puhuminen antaa energiayhtiöistä yksipuolisen kuvan. Tuomen tietojen mukaan Neste ei ole luopumassa fossiilisista tuotteista, vaikka sen brändi perustuu uusiutuviin energiamuotoihin.

Yhtiön brändiä on kuitenkin etäännytetty fossiilisten polttoaineiden maailmasta. Esimerkiksi Neste otti vuonna 2015 englanninkielisen öljyä tarkoittavan oil-sanan pois nimestään. Tuomen mukaan sana vei mielikuvaa Nesteestä liikaa väärään suuntaan.

”Siinä oli vahva assosiaatio raakaöljyyn ja voiteluaineisiin. Nesteen uusiutuvien myynti kuitenkin vetää.”

Uusiutuvat tuotteet tekevät merkittävän osan Nesteen tuloksesta. Tänä vuonna yhtiön Uusiutuvat tuotteet -segmentin yhdeksän kuukauden vertailukelpoinen liikevoitto oli 702 miljoonaa euroa ja öljytuotteet-segmentin liikevoitto 337 miljoonaa euroa.

”Ilmastonmuutos on ollut pitkään se teema, josta me olemme puhuneet. Mitä me voimme tehdä itse sen ehkäisemisen eteen? Kuluttajat ovat nykyisin paljon valistuneempia tässä asiassa kuin ennen ”, Tuomi kertoo.

Enemmän energian markkinoinnista ja ilmastonmuutoksesta tuoreessa Markkinointi & Mainonta -lehdessä (21/2018).

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö