Pro bono

Ville Perttula 18.4. 09:09

Pro bono -projektit ovat toimistoille vastuullisuustekoja, joilla voi voittaa palkintoja — "Päällimmäinen motiivi on auttaminen"

Fanny Haga
Blood tattoo oli Veripalvelun ensimmäinen mainostoimiston kanssa toteutettu markkinointitempaus.

Pro bono -työt ovat kiinteä osa mainostoimistoalaa.

Parinsadan ihmisen jono luikerteli Sanomatalon edessä helmikuisena lauantaiaamuna. Suomen Punaisen Ristin Veripalvelun markkinointipäällikkö Anne Lind osasi odottaa, että ilmaiset veriryhmätatuoinnit kiinnostaisivat ihmisiä, sillä Facebookissa tapahtumaan oli ilmoittautunut 700 ihmistä.

Ensimmäiset jonottajat olivat saapuneet paikalle jo aamukuudelta. Se Lindin yllätti. Päivän aikana tatuoinnin sai 27 ihmistä.

"Haastattelimme ihmisiä ja monen mielestä jonossa oli tosi hyvä meininki, vaikka lunta satoi", Lind muistelee.

"Toisaalta ihmiset tykkäävät jonottaa Suomessa, kun on tarjolla jotain spesiaalia."

Markkinointiviestintätoimisto TBWA\Helsinki suunnitteli ja toteutti kampanjan veloituksetta eli pro bonona kuten alalla tavataan sanoa. Blood tattoo oli verenluovutustoimintaa Suomessa järjestävän Veripalvelun ensimmäinen mainostoimiston kanssa tehty pro bono -tempaus.

Nyt Lind kertoo olevansa tyytyväinen tapahtuman saamaan huomioon, sillä ansaitun median arvo nousi 49 000 euroon. Asiaa olivat mukana edistämässä esimerkiksi laulaja Mira Luoti ja räppäri Uniikki, jotka ottivat veriryhmätatuoinnit ja kertoivat asiasta sosiaalisessa mediassa. Lisäksi Helsingin Sanomat antoi tempaukselle kolme koko sivun mainosta.

"Kampanjalle näin iso näkyvyys oli ehdottoman tärkeää, mutta normaalisti emme mainosta verenluovutusta näin isosti. Emme voi laittaa kaikkia munia samaan koriin."

Veripalvelu sai tapahtuman idean suoraan TBWA\Helsingiltä. Toimiston toimitusjohtaja Sami Tikkanen kertoo, että kyse on toimiston omasta aktiivisuudesta. Hänen mukaansa kyse ei ole toimiston portfolion kartuttamisesta lennokkailla ja jopa palkintoja tavoittelevilla ideoilla.

”Emme ikinä ole ajatelleet, että lähtisimme riskeeraamaan asiakkaamme brändiä. Toki siinä koetaan olevan vapautta, koska asiakastyöt ovat pitkäjänteistä. Nämä ovat hyviä välipaloja, on hyvä tehdä muunlaisia asiakkaita välillä. Työntekijät tykkäävät irrotella, etteivät firmojen logot pala verkkokalvoihin kiinni.”

TBWA\Helsinki tekee vuodessa muutaman pro bono -projektin. Toimiston vuosittaiset panostukset liikkuvat 150 000–200 000 euron välillä.

TBWA:n toimitusjohtaja Sami Tikkanen.

”Jos mietitään meidän toimistomme merkitystä, tällainen yhteiskunnallinen vaikuttaminen osa sitä. Toinen huomio on se, että kasvatamme tässä samalla maailman parhaita markkinoinnin tekijöitä ja asiakkaita myös”, Tikkanen toteaa.

Palkintojen haaliminen pro bono -töillä ei ole täysin hassu ajatus, sillä yhteiskunnallisen markkinoinnin arvostus noussut viime vuosina huimasti ja vastuullisuus huomioidaan useissa kilpailuissa.

Eka Ruola | Kuva: Outi Järvinen

Muun muassa markkinointimaailman ykköskilpailussa Cannesissa töitä palkitaan esimerkiksi Glass Lion -kategoriassa, joka on tarkoitettu ennakkoluuloja ja sukupuolten välistä epätasa-arvoa käsitteleviä töitä varten.

Hasan & Partners Groupin toimitusjohtajan ja vastaavan luovan johtajan Eka Ruolan mielestä toimistot voivat tehdä pro bono -töitä kilpailumielessä, mutta se ei saa olla toimiston ainoa eikä päällimmäinen motiivi. Hyvin tehty projekti hyödyttää kumpaakin osapuolta.

"Päällimmäinen motiivi on auttaminen. Pro bono -projekteissa pitää monesti olla halutun reaktion vuoksi eri tavalla nokkela kuin kaupallisissa projekteissa. Siksi monet toimistot näkevät tässä paikan näyttää erityisosaamistaan ja sitä kautta voittaa palkintoja sekä rakentaa mainettaan. Jos palkintojen voittaminen ainoa motiivi, sitten toiminta on kyseenalaista. Tarkoitus ei ole metsästää patsaita ympäri maailmaa, vaan auttaa apua tarvitsevia."

Lisää toimistojen pro bono -projekteista Markkinointi & Mainonnassa 8/2019.

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö