Maailmanpyörä

Laura Kukkonen 1.12.2017 09:34

Puheohjautuvat laitteet saapuvat - älykaiutin auttaa ja ärsyttää jo

Amazon toi älykaiuttimet markkinoille ensimmäisenä.

Puheohjautuvat älykaiuttimet kehittyvät kovaa vauhtia. Muun muassa Domino's ja Nestlé ovat hypänneet puheohjautuvuuden markkinaan.

Amerikassa isot yhtiöt ovat jo kehittäneet palveluja älykaiuttimiin. Siellä esimerkiksi Domino's-pizzoja on voinut tilata Amazonin älykaiuttimen kautta vuoden 2016 keväästä. Pizzaketju on myös kehittänyt palvelua niin, että tänä syksynä Alexalta voi jo tilata ruokaa ilman erillistä Domino's-käyttäjätiliä.

Myös Googlen äänipalvelu kykenee moneen isolla markkinalla.

”Suomessa esimerkiksi Google Assistant ei tue transaktioita. Amerikassa taas voi esimerkiksi tilata ruokaa sen kautta ja maksu tapahtuu taustalla”, Qvikin järjestelmäarkkitehti Jerry Jalava kertoo.

Brändijätti Nestlén innovaatioyksikkö kehitti Amazonin Alexalle taidon, jonka kautta voi käyttää ääntä ja kuvaa yhdistävää GoodNes-reseptipalvelua. Yhtiö kuvailee GoodNesin olevan ”ainutlaatuinen visuaalinen ääniselauskokemus keittiössä”. Palvelun kautta ruoanlaittaja voi kuunnella ohjeita, lukea reseptejä ja etsiä tietoa muun muassa aineksista tai erilaisista kokkaustekniikoista.

Nestlén viestinnästä kerrotaan, että yhtiö tutkii uuden teknologian tuomia liiketoimintamahdollisuuksia ja haluaa esimerkiksi ääniteknologian kautta tarjota parempaa palvelua kuluttajille.

Mainostajat ovat jo koetelleet älykaiutinten käyttäjien sietokykyä. Esimerkiksi Alexan taitojen tekijät ovat lisänneet palveluun äänimainoksia, mikä on herättänyt närää. Lisäksi käyttäjien tulee olla tarkkana siinä, mitä tuotteita tai palveluja puheapurin kautta tilaa.

”Amazonillakin on ollut kotiinpäin vetämistä. Jos pyytää vähänkin ympäripyöreästi ostamaan pesuainetta, se lisää ostoskoriin omaa brändiään”, Mirumin teknologiajohtaja Juha Karonen sanoo.

Yksi merkki puheohjautuvien laitteiden läpilyönnistä oli Burger Kingin keväinen mainos, jonka lausahdus ”OK Google” sai sekä Googlen että kuluttajat hämmentymään. Aikaisemmin Amazon Echosta ja nukkekodeista kertova tv-uutisjuttu oli saanut myös katsojien älykaiuttimet tilaamaan tuotteita.

”Todistettavasti ihmisillä on siis niin paljon näitä laitteita, että uutiskynnys ylittyy, kun joku mainostaja kiusaa niitä. Ihmisillä on esimerkiksi Amazon Prime -tilit ja tilauskanavat jo käytössä”, Karonen toteaa.

Lue lisää älykaiuttimista ja niiden Suomen-markkinoille saapumisesta tuoreesta Markkinointi & Mainonta -lehdestä 21/2017.

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö