Markkinointi

Laura Kukkonen 12.2. 08:03

Ruokabrändi voi korostaa arktisuutta

Outi Järvinen
Arctic Warriorsin toimitusjohtajan Ilkka Kauppisen mukaan aidosti arktiset raaka-aineet edistävät myyntiä. Ei riitä, että vain yrityksen nimi on arktinen.

Arktinen alue on ankara ympäristö, mutta myös eksoottinen. Moni elintarvikeyritys on ottanut arktisuuden markkinointinsa kärjeksi.

Rovaniemen kylästä Narkauksesta ponnistava Arctic Warriors on toiminut yli kolme vuotta. Yritys on arktisuudessa suunnannäyttäjä. Arktinen-sanan käytön leviäminen voi olla kaikille yrityksille hyödyksi, jos toimijat ovat vastuullisia.

"Jos kaikki alalla olevat onnistuvat tekemään laadukkaita tuotteita aidosti arktisista raaka-aineista, se on edistävä asia. Jos taas vain nimi on arktista, se alkaa pahimmillaan sotia itseään vastaan", Arctic Warriorsin toimitusjohtaja Ilkka Kauppinen kertoo.

Arctic Warriorsin tuotteiden raaka-aineet ovat peräisin Suomen Lapista. Kauppisen mukaan iso osa niistä on arktisia alkuperäiskasveja, jotka kasvavat muun muassa Merkkiniemen tilalla Narkauksessa ja Lapin metsissä.

Arktisuus yhdistyy markkinoinnissa ruoan tuotantoalueen lisäksi turvallisuuteen, puhtauteen ja ravinteikkuuteen. Monet arktinen-sanaa käyttävät tuotemerkit on brändätty terveellisyys edellä.

Arktisen ruoan markkinointiin ja vientiin on panostanut kolmevuotinen Arktisuus elintarvikeviennin kärkenä -hanke.

"Arktisuus on oikeastaan markkinointikonsepti. Se lähtee siitä, että elintarvike ja ennen kaikkea siihen käytettävät raaka-aineet on tuotettu Suomessa", hankkeen viestinnästä vastaava Eeva Heikkilä Ruokatiedosta kertoo.

Suomessa on useita tuotemerkkejä, joiden nimessä on sana arktinen. Arctic Warriorsin lisäksi ovat ainakin Arctic Superfoods, Arctic Power Berries ja Love Arctic.

Lue lisää Arctic Warriorsin brändiuudistuksesta, Love Arcticista ja arktisten elintarvikkeiden markkinoinnista tuoreesta Markkinointi & Mainonta -lehdestä 3/2018.

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö