Häh?

Ville Perttula 22.4. 10:00

Škodan avaimilla pääsi František Kupkan taiteen kimppuun: "Taiteilijaa ja automerkkiä yhdistää tšekkiläisyys"

Jenni Nurminen

Ateneum kumppanoitui automerkki Škodan kanssa.

Ateneumissa nähdään tänä keväänä tšekkiläisen abstraktin taiteen pioneerin, František Kupkan näyttely. Näyttelyn kumppanina toimii niin ikään tšekkiläinen automerkki Škoda.

Ateneum järjesti maaliskuussa Škoda-viikonlopun, jolloin näyttelyyn pääsi autonavaimia vilauttamalla.

Miten moni heilutti avaimia museon ovella, Ateneumin markkinointipäällikkö Suvi Rusanen?

”Viikonlopun aikana museo keräsi vajaat 5 000 kävijää, josta osa oli Škodan kutsumia asiakkaita. Meidän päivittäinen kävijämäärämme vaihtelee viikonloppuisin tavallisesti 1 500 ja 3 000 kävijän välillä. Huippupäivinä museo on kerännyt 10 000 vierasta. Škodan tempaus kiinnosti kaikkia ikäryhmiä, mutta erityisesti lapsiperheitä ja miehiä. Viikonloppuna järjestettiin myös taidetyöpaja. Kupka on otettu hyvin vastaan.”

Mitä Ateneum tavoitteli tempauksella?

”Tempaus oli osa Škodan ja Ateneumin yhteistyökuvioita. Tämä oli Škodan toivoma tapa saada kontaktoitua mahdollisimman paljon heidän asiakkaitaan.”

Miksi Škoda valittiin näyttelyn kumppaniksi?

”Yhteistyö syntyi luontevasti, ja yhtymäkohtia oli useita. Taiteilijaa ja automerkkiä yhdistää tšekkiläisyys. Kupkaa inspiroi koneromantiikka ja mekaniikka, mikä sopii Škodan toimialaan hienosti. Yhteistyöhön kuuluu sidosryhmätapahtumia, avaintempaus, työpaja ja opastuksia. Yhteistyön arvoa en voi kertoa julkisuuteen.”

Miksi Ateneum hakee yhteistyökumppaneita?

”Kumppanuudet mahdollistavat osittain meidän toimintamme. Teemme kumppaneiden kanssa erityyppisiä lähtöjä. Esimerkiksi Veljekset von Wright -näyttelyyn teimme kumppanimme Korkeasaaren eläintarhan kanssa eläinfaktaa sisältäneen Bongaa eläimiä -polun. Helsingin ­Sanomien kanssa olemme järjestäneet perhepäiviä, opastuksia ja työpajoja. Ateneumin pääyhteistyökumppani tällä hetkellä on HOK-Elanto. Saamme rahoitusta Veikkauksen voittorahoista, mutta kumppanit tuovat olennaista tukea.”

Millä tavalla Ateneum markkinoi palveluitaan?

”Digitaaliset kanavat ovat meille tärkeitä. Pääkanaviamme ovat sosiaalinen media ja ulkomainonta, mutta teemme jonkin verran printtimainontaa. Kupkan näyttelyn yhteydessä olemme tehneet vaikuttajamarkkinointia. Järjestimme 15 vaikuttajalle tilaisuuden, jossa oli mukana muun muassa lifestyle-bloggaaja Jenni Rotonen.”

Artikkeli on julkaistu Markkinointi & Mainonnassa 7/2019.

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö