Vaikuttajamarkkinointi

Ville Perttula 17.5. 09:05

Somevaikuttaja Joonas Pesonen kehittää Clarionin toimintaa seuraajiensa ideoilla: "Yrityksen pitää olla valmis ottamaan kritiikkiä vastaan"

Karoliina Vuorenmäki
Joonas Pesonen on viherkasvi-ihminen. Pesosella on hotellihuoneessaan yli 50 kasvia.

Clarionin Year in Clarion -brändilähettiläs Joonas Pesonen asuu hotellissa vuoden.

Somevaikuttaja Joonas Pesonen muutti Helsingin Jätkäsaaressa sijaitsevaan hotelli Clarioniin helmikuun alussa vuodeksi asumaan. Kyseessä on Year in Clarion -niminen kampanja, jonka kokonaiskustannusarvio on hotelliketjun mukaan muutamia kymmeniä tuhansia euroja.

Vaikka kyse on myös perinteisestä vaikuttajan ja yrityksen välisestä kaupallisesta yhteistyöstä, Pesonen ei ole pelkkä mainoskasvo.

Clarion mieltää hänet eräänlaiseksi konsultiksi, joka kehittää ja jopa tarpeen vaatiessa kritisoi hotelliketjun toimintaa. Toistaiseksi Pesonen on tutustunut hotellin toimintaan ja kerännyt seuraajiltaan ideoita esimerkiksi ruokahävikin vähentämiseksi.

Näytä tämä julkaisu Instagramissa.

MUUTAN HOTELLIIN VUODEKSI! KYLLÄ! HOTELLIIN! VUODEKSI! Hullua, päätöntä ja jokseenkin älytöntä, mutta samaan aikaan mieletön mahdollisuus. Musta tuli Clarionin brändilähetilläs sekä pääsen osaksi heidän palvelumuotoilun kehittämistiimiä. Hain kaksi vuotta sitten ylempään AMK:n lukemaan palvelumuotoilua, mutten päässyt sisään. Voisin todeta, että universumi on jälleen kerran ilmoittanut olemassaolostaan. Meikän tuleva vuosi pitää siis sisällään 365 hotelliaamupalaa ja upeat maisemat Helsingin yllä. Tervetuloa kylään kaverit! Niin ja tietty, meikän kasvit muuttaa mun mukana. Mitä sä ottaisit messiin, jos muuttaisit hotelliin vuodeksi? @clarionhelsinki #yearinclarion

Henkilön Joonas Pesonen (@pesojoonas) jakama julkaisu

Clarionin markkinoinnista vastaava hotellinjohtaja Jaana Matikainen kertoo, että vaikuttajayhteistyötä haluttiin viedä palvelumuotoilun suuntaan. Matikainen toteaa, että yhteistyössä Clarion asettaa toimintansa suurennuslasin alle.

”Vaikuttajan rooli on olla kysymysten kysyjä ja ideoiden nostaja, joka elää tässä hetkessä enemmän kuin iso yritys.”

Pesonen tunnetaan erityisesti edelläkävijyydestään Snapchatissa ja Blog Awards Finland -voitosta vuonna 2017, jolloin hänet valittiin Suomen positiivisimmaksi vaikuttajaksi.

Pesonen kuvailee rooliaan Clarionin kampanjassa ”vierellä kulkemiseksi”.

”Olen tunnetusti kriittinen ja täytyyhän minun ollakin seuraajieni vuoksi. Sisältö ei voi olla teennäistä. Lähtökohta on lähteä parantamaan tuotetta, joten silloin yrityksen pitää olla valmis ottamaan kritiikkiä vastaan.”

Pesosen ei tarvitse erikseen hyväksyttää somepostauksiaan Clarionilla.

”Tämä perustuu molemminpuoliseen luottamukseen. Ei vaikuttajamarkkinointi voi mennä filtterin läpi”, Pesonen kertoo.

”Kampanja laittaa brändin arvot puntariin. Yhdenvertaisuus on suuri arvo Clarionissa ja tänne pitää mahtua paljon erilaisia mielipiteitä”, Matikainen perustelee.

Pesosen vuosi Clarionissa etenee teemakuukausittain. Tähän mennessä hän on käsitellyt muun muassa kasvisruokaa. Kampanjan suunnittelussa on ollut mukana vaikuttajamarkkinointitoimisto Ping Helsinki, jonka talliin Pesonen kuuluu.

”Enemmänkin sisältö syntyy tavallisesta elämästä ja havainnoista, mutta sitten meillä on aihealueita, joita me haluamme käsitellä. Niihin saan virikkeitä Clarionin puolelta”, Pesonen kertoo.

”On tiettyjä juttuja, joihin me haluamme Joonaksen keskittyvän kuten ruokahävikkiin. Se on joukkoistamista parhaimmillaan, kun me voimme saada ideoita hänen seuraajiltaan. Konkreettisia juttuja on jo tapahtunut. Olemme ottaneet käyttöömme ResQ-sovelluksen”, Matikainen sanoo.

Pesosen toiminta voi olla parhaimmillaan hyvin tehokasta. Esimerkiksi hän kysyi toukokuussa ilta-aikaan seuraajiltaan Instagramissa, miten hotelli voisi vähentää aamupalan aikana syntyvää kananmuna- ja pekonihävikkiä. Seuraavaan aamupäivään mennessä Pesonen oli saanut 200 vinkkiä ruokahävikin pienentämiseen.

Pesonen kertoo tuottavansa yhteistyöhön liittyvää sisältöä silloin, kun aihetta on. Postausten määrästä Clarionilla ja Pesosella ei ole sopimusta. Hän on kirjoittanut blogiinsa aiheeseen liittyvän postauksen vähintään kerran kuukaudessa. Snapchatiin ja Instagramiin Pesonen tuottaa sisältöä päivittäin.

”Tässä on täysin vapaat kädet. Perinteisessä vuoden mittaisessa kaupallisessa yhteistyössä käydään läpi tarkkaan, millaisia nostoja asiakas haluaa. Olen täällä 365 päivää, joten emme me voi sopia aiheita ja teemoja valmiiksi, vaan ne tulevat esiin arjessa. Yhteistyö mahdollistaa aivan erilaisen tulokulman seuraajilleni päästä tutustumaan hotellin palveluihin.”

Pesonen tekee vuoden aikana myös muita kaupallisia sisältöjä sekä työskentelee sometuottajana tuotantoyhtiö GimmeYaWalletissa. Tällä hetkellä hän mainostaa muun muassa vaatejätti Zalandon palveluita.

Vuoden mittaisen yhteistyön taustalla on bränditutkimus, josta selvisi, että moni alle 40-vuotias tiesi Clarionin brändin, mutta ei ollut käyttänyt hotelliketjun palveluita lainkaan. Kampanja on tähän mennessä sisältänyt vain vähän taktista, myyntiin tähtäävää markkinointia.

”Oleellisinta on tehdä brändi tunnetuksi. Ei ole väliä, mitä ihmiset tulevat tänne tekemään, tärkeintä, että tulevat”, Matikainen kertoo.

Kampanjan sadan ensimmäisen päivän aikana Clarion on huomannut, että Instagramin Stories-videot ovat hyvä markkinointikanava hotellin kohderyhmälle. Matikainen kertoo, että Clarionin mediaosumien määrä on kaksinkertaistunut alkuvuonna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

”Vuoden jälkeen tiedämme, onko tämä ollut paras tapa tehdä brändimarkkinointia”, Matikainen toteaa.

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö