Yrittäminen

Aleksi Ylä-Anttila 10.8. 09:30

Suomalainen HappyOrNot valloittaa maailmaa hymiölaitteillaan: "Nopea ja anonyymi tapa antaa palautetta"

Satumaari Ventelä
HappyOrNot aikoo panostaa 50 miljoonaa euroa tuote- ja palvelukehitykseen seuraavina viitenä vuonna, kertovat toimitusjohtaja Heikki Väänänen (vas.) ja kehitys- ja markkinointijohtaja Kirsti Laasio.

Palautehymiöistään tunnetun HappyOrNotin valtteina ovat helppous ja universaali ymmärrettävyys.

Asiakastyytyväisyyden mittaamiseen erikoistunut suomalaisyritys HappyOrNot syntyi vuonna 2009.

Tuotekehittelyn tuloksena valmistui niin sanottu hymiölaite, jonka kautta asiakas antaa palautetta painamalla iloista tai surullista hymiönaamaa.

Yrityksen perustajat Heikki Väänänen ja Ville Levaniemi näkivät, että käsissä on potentiaalinen vientituote. Palvelun valtteina ovat helppous ja universaali ymmärrettävyys.

HappyOrNotin kehitys- ja markkinointijohtaja Kirsti Laasion mukaan konsepti perustuu helposti ymmärrettäviin hymiöihin, jotka toimivat kaikissa kulttuureissa.

"Se on nopea ja anonyymi tapa antaa palautetta", Laasio sanoo.

Helppokäyttöisyys ja universaalius ovat kantaneet hedelmää. Asiakkaita on yli 4 000 yhteensä 120 maassa. Palvelun ovat ottaneet käyttöönsä muun muassa Ikea, Helsingin kaupunki, Heathrow Airport, Carrefour sekä työntekijäpuolella LinkedIn. Yrityksen kansainvälinen jälleenmyyjäverkosto kattaa jo yli sata jälleenmyyjää.

Sijoittajatkin ovat kiinnostuneet. Syksyllä HappyOrNot sai 13,5 miljoonan euron sijoituksen kahdelta kansainväliseltä pääomasijoittajalta. Mukaan lähtivät pohjoismainen Northzone sekä australialainen AirTree, jotka tutustuivat konseptiin vuoden 2016 Slushissa.

HappyOrNot tunnetaan parhaiten hymiölaitteistaan, mutta myös älykäs raportointipalvelu, kuten datan jatkojalostaminen ja digitaaliset hymiöt, ovat olennainen osa kokonaisuutta. Siksi erityisesti analyytikoille ja koodareille on kasvava tarve.

Vuoden 2016 lopulla yritys työllisti 40 ihmistä. Tällä hetkellä työntekijöitä on noin sata. Kirsti Laasio ja toimitusjohtaja Heikki Väänänen arvioivat, että henkilöstömäärä tuplaantuu kahdessa vuodessa.

Liikevaihto kasvoi vuosina 2012–2017 noin vajaasta miljoonasta eurosta 7,5 miljoonaan euroon. Tänä vuonna yritys tavoittelee 18 miljoonan euron liikevaihtoa.

Olennaista on Väänäsen ja Laasion mukaan keskittyminen asiakaskokemuksen jatkuvaan mittaamiseen. Kokemuspisteitä ja niitä mittaavia laitteita voi olla esimerkiksi lentokentällä kymmeniä.

"Jos esimerkiksi lentoaseman turvatarkastukseen ollaan tyytymättömiä, se saadaan nopeasti selville ja palvelua voidaan kehittää. Saman tien voidaan katsoa, toimivatko korjausliikkeet", havainnollistaa Väänänen.

Lue lisää HappyOrNotin kasvutarinasta tuoreesta Markkinointi & Mainonta -lehdestä 13/2018.

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö