Työ

Erkki Izarra 2.11. 11:21

Suomalainen mainonnansuunnittelija on harvinaisuus mainostoimistossa ulkomailla

Davi Sing
Niklas Lilja on yksi ulkomaille lähteneistä suomalaisista

Alle 40 suunnittelijaa on lähtenyt ulkomaille parissakymmenessä vuodessa.

Miten tolkuttoman huono tuuri. Olet menestyvä copywriter Suomessa – rahaa ja työtarjouksia satelee mukavaan tahtiin. Haluaisit kuitenkin töihin ulkomaille. Ehkä sinua vie rakkaus, seikkailunhalu tai ammatillinen kunnianhimo.

Tiellä on vain yksi este. Olet syntynyt kielialueelle, jonka jakaa kanssasi alle promille maailman väestöstä. Se siitä lottovoitosta tai ainakin niistä globaaleista kampanjoista! Onneksi tilanne ei ole aivan näin lohduton.

Suomalainen mainonnansuunnittelija ulkomaisessa mainostoimistossa on erittäin harvinainen näky. Selvityksemme mukaan 20 vuodessa tarroilla koristellun läppärinsä on jättänyt kotimaiselle työnantajalleen alle 40 suunnittelijaa ja heitä ennen on lähtenyt vain muutama.

Syynä tähän ei ole pelkkä kielimuuri, sillä suhteellisen samankokoiselta kielialueelta Ruotsista lähteneitä on arviolta 1500–2000. Näin arvioi tukholmalaisen Berghs School of Communicationsin markkinointijohtaja Christopher Waldekrantz. Kielimuurin merkitystä vastaan puhuu myös se, että ulkomaille lähteneistä suomalaisista suunnittelijoista merkittävä osa on alun perin copywritereitä.

Vaikka lähtijöitä on vähän, he ovat päässeet pitkälle. Ansioluetteloista löytyy kaikkein nimekkäimpiä firmoja, jotka tekevät kohutuimpia töitä himotuimmille asiakkaille: esimerkiksi Anomaly (Sonos, Coca Cola), Forsman & Bodenfors (Volvo, Ikea), R/GA (Nike, Shiseido), Wieden+Kennedy (Nike, Lyft) ja 180 (Adidas, Sony). 

Myös tittelit kertovat siitä, että töitä on tehty ja niissä on pärjätty. Muu maailma on paljon hierarkkisempi kuin Suomi ja luova johtaja -kulttuuri on vahvaa.

Himmelin pohjalla ovat harjoittelupaikasta toiseen vaeltavat internit eli harjoittelijat. Kun palkka alkaa juosta, saa AD:n tai copywriterin tittelin.

Koko juttu on  uettavissa Markkinointi & Mainonnan printtilehdessä 19 /2018.

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö