Design

Aleksi Ylä-Anttila 5.4. 09:31

Suomalaisbrändi valloittaa Milanon huonekalumessut poikkeuksellisella avauksella: "Design on todella uniikki"

Lauri Olander
Niclas Ahlström (vas.), Lasse Laine ja Sebastian Jansson ovat halunneet alusta saakka luoda Made by Choicesta kansainvälisen brändin.

Tämän vuoden Milanon huonekalumessujen suomalaiserikoisuus on Made by Choicen kuun pinnasta inspiraationsa ammentanut Kolho-tuoteperhe.

Tänä vuonna Milanon designviikkojen yhteydessä 58. kertaa järjestettävässä Salone del Mobile -tapahtumassa mukana on astetta eksoottisempi suomalaisbrändi, puukalusteiden valmistaja Made by Choice.

Yrityksen perustivat vuonna vuonna muotoilija ja sarjayrittäjä Lasse Laine, Sebastian Jansson ja Niclas Ahlström.

Perustamisestaan lähtien joka vuosi Milanon messuilla mukana olleen Made by Choicen Niclas Ahlstrom kertoo, että pelkkä messuilla oleminen ei riitä, sillä esittelytiloja, installaatioita ja pöytiä on kävijöille tarjolla messuilla valtavasti. Täytyy erottua joukosta.

Tähän haasteeseen Made by Choice vastaa tuoteprojektilla, joka poikkeaa massasta myös kansainvälisellä mittapuulla.

Kaiken keskiössä on yhteistyö maailmankuulun taiteilijan Matthew Day Jacksonin kanssa.

Jackson on yhdysvaltalainen kuvanveistäjä, jonka töitä on ollut esillä muun muassa Bolognan modernin taiteen museossa Museo d'Arte Moderna di Bolognassa ja Bostonin Museum of Fine Artsissa.

Hän on suunnitellut Made by Choicelle uuden Kolho-tuoteperheen, jonka tuolien ja pöytien keskeinen elementti on Jacksonin ideoima ja kehittämä Kuun pintaa muistuttava laminaattipinnoite.

Kolho-tuoteperheen tuolien ja pöytien keskeinen elementti on Matthew Day Jacksonin ideoima ja kehittämä Kuun pintaa muistuttava laminaattipinnoite. | Kuva: Made by Choice

 

Kuu-teema syntyi Jacksonin havaittua, että ensimmäisestä Apollo-kuulennosta tulee tänä vuonna kuluneeksi 50 vuotta.

Kyse on Jacksonin, Made by Choicen, Formican sekä Jacksonia edustavan, maailman merkittävimpiin taidegallerioihin lukeutuvan Hauser & Wirthin yhteisestä hankkeesta. Samalla se on Made by Choicen keihäänkärki Milanon messuilla.

"Design on todella uniikki. Uskomme, että tämä tuote sekä jo itsessään harvinaislaatuinen yhteistyö arvostetun taiteilijan kanssa erottaa meidät massasta", Niclas Ahlström kertoo.

Kolho-tuoteperhe ammensi inspiraationsa kirjaimellisesti kirjaimellisesti katosmalla kohti kuuta. | Kuva: Made by Choice

 

Osallistuminen Salone del Mobileen on Made by Choicelle iso panostus sekä ajallisesti että taloudellisesti. Projektin suunnittelu alkoi viime kesänä.

Brändi rakentaa installaationsa Milanon galleria-alueella sijaitsevalle historialliselle sisäpihalle Via Pietro Maroncelli -kadulle.

"Tähän liittyy monta erilaista tekijää prototyyppien valmistelusta siihen, että saadaan kutsuttua paikalle oikeat ihmiset. Paikan päällä pitää huolehtia, että kaikki toimii täydellisesti cateringpalveluista lähtien. Kokonaisuus maksaa meille hieman vajaat 100 000 euroa", Ahlström kertoo.

Miksi Milanon messuille osallistuminen on kaiken kovan työn ja investointien arvoista?

Sen tietää erityisen hyvin designyritys Woodnotesin perustaja ja toimitusjohtaja Mikko Puotila.

Woodnotes on ollut Milanon messuilla mukana joka vuosi vuodesta 1998 lähtien, jolloin yritys oli tapahtuman ainoa suomalaisedustaja.

Puotilan mukaan Salone del Mobile on aina ollut alan tärkein vuosittainen tapahtuma, mutta viime vuosina siitä on tullut vielä tärkeämpi kansainvälinen foorumi.

"Milanossa tapaa koko maailman. Siellä kohtaavat suomalaiset ja meksikolaiset sekä ruotsalaiset ja argentiinalaiset. Otanta on hyvin kattava ja mahdollistaa kontaktien luomisen moneen paikkaan."

Mikko Puotilan perustama Woodnotes on ollut mukana Milanon huonekalumessuilla joka vuosi vuodesta 1998 alkaen. | Kuva: Kimmo Haapala

 

Milanon messujen bruttokustannus on Puotilan mukaan Woodnotesille tänä vuonna noin 70 000 euroa.

Puotilan mukaan suomalaisen designbrändin kannattaa pyrkiä alusta pitäen aktiivisesti maailmalle, mikäli käsissä on vähänkin erikoisempi lanseeraus ja hyvä tuote.

"Suomessa ei markkina tahdo riittää design-yrityksille. Esimerkiksi Saksan kaltaisessa maassa on iso kotimarkkina ja vauraita yrityksiä. Suomessa kotimarkkinoilla vaurastuminen on vaikeaa. Pitää heti lähteä pienillä rahoilla valloittamaan maailmaa, vaikka se onkin haastavaa", Puotila kannustaa.

Puotilan neuvoa alusta saakka noudattanut Made by Choice on toteuttanut kansainvälisiä projekteja aiemminkin.

Yksi merkittävimmistä on Pariisin ranskalaiskorttelissa sijaitsevaan Suomen Ranskan-instituuttiin rakennettu modernille muotoilulle räätälöity tila, joka on sisustettu kestävistä materiaaleista, kuten massiivipuusta, metallista ja kivestä, valmistetuilla tuotteilla. Made by Choice on valmistanut instituutin kalusteet.

Milanoon osallistuminen Kolho-kärjellä avaa Ahlströmin mukaan todennäköisesti pian ovia myös muualle. Kansainvälinen media on innostunut uniikista toteutuksesta. Pöytä on katettu.

"Kaikki alan ihmiset ovat paikalla Milanossa. Jos siellä onnistuu pääsemään esille, sekä b-to-b- että b-to-c-puolen toimijat varmasti innostuvat tuotteista", Ahlström havainnollistaa.

Lue lisää Milanosta ja suomalaisista designbrändeistä Markkinointi & Mainonta -lehdestä 7/2019.

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö