Teknologia

Aleksi Ylä-Anttila 4.5. 08:02

Tekoäly syö työpaikkoja myös markkinointiviestinnästä: "Kone on usein meitä parempi ja nopeampi toteuttamaan suunnitelmia"

Kimmo Haapala
"Sekä ihmisen että koneen tulee tehdä asioita, joissa ne ovat hyviä", arvioi Nordic Morning Finlandin toimitusjohtaja Jukka Sundquist.

Vaikka tekoäly tekee joistakin markkinointiviestinnän työtehtävistä jatkossa tarpeettomia, ovat strategia, luova suunnittelu ja tavoitteiden asettaminen edelleen ihmisen tehtäviä.

Voiko tekoäly syödä työpaikkoja markkinointiviestinnästä? Kyllä voi, toteaa datavetoiseen markkinointiin ja palvelumuotoiluun erikoistuneen Nordic Morning Finlandin toimitusjohtaja Jukka Sundquist.

Sundquistin arvion mukaan manuaalisen optimoinnin määrä vähenee tekoälyn ansiosta merkittävästi.

Hyviä esimerkkejä manuaalisesta optimoinnista ovat manuaalisesti säädettävät mainosbudjettien ja ostohintojen vaihtelut Facebookissa tai Google-mainoksissa.

Ostotoiminta näissä palveluissa on reaaliaikaista ja esimerkiksi ostohinnat perustuvat kysynnän ja tarjonnan lakiin. Kaikkia näitä elementtejä on perinteisesti säädelty manuaalisesti, mutta nyt yhä useammin tekoälyn avulla.

”Manuaalinen optimointi on vielä melko yleistä. Jatkossa kaiken tämän tekee kone. Mainonnan suunnittelu jää kuitenkin edelleen ihmisille”, toteaa Sundquist.

Ihmisten onneksi tekoäly ei pelkästään poista työtehtäviä vaan muokkaa niitä, usein mielekkäämpään suuntaan.

Ohjelmistojätti Adobe julkisti reilu vuosi sitten demon, jossa yhtiön kehittämä sovellus muunsi tekoälyä käyttäen editoidun äänidatan suoraan tekstimuotoon. Asiantuntijat käsittelivät tekstiä kuin olisivat editoineet juttua.

Vapa Median tekoälystä ja datasta vastaavan johtajan Timo Nurmen mielestä demossa hienoa oli, että Adoben työntekijät pystyivät palauttamaan editoidun tekstin takaisin puheeksi.

”Tekoäly voi jatkossa nopeuttaa tuotantoprosessia merkittävästi. Ihmisen ei välttämättä tarvitse tulla studioon äänittämään pieleen mennyttä repliikkiä, kun kirjoitettu teksti on muunnettavissa puheeksi, jota voi käyttää sellaisenaan”, Timo Nurmi sanoo.

Vapa Median Timo Nurmi uskoo tekoälyn helpottavan tuotantoprosesseja jatkossa. | Kuva: Vapa Media

 

Vaikka Adoben demo avaa huimia näkymiä, edistyksellisinkin tekoäly on haavoittuvainen. Sundquistilla on tästä osuva esimerkki.

Hän vieraili maaliskuussa Austinissa Yhdysvalloissa järjestetyssä teknologiateollisuuden vuosittaisessa South by Southwest -tapahtumassa.

Tapahtumassa Fordin suunnitteluryhmä esitteli hanketta, jossa selvitettiin, kuinka tekoälyä voi hyödyntää tuotekehityksessä.

Insinöörit antoivat sekä koneen että ihmisen tehtäväksi suunnitella uuden keskikonsolin autoon. Molemmille annettiin täsmälleen samat tiedot ja ohjeet.

Koneen suunnittelema kokonaisuus ei olisi toiminut käytännössä mitenkään.

”Ihminen ei osannut antaa kaikkia tarvittavia parametreja koneen käyttöön, koska meillä on paljon sellaista hiljaista tietoa elämästä, jota koneella ei ole.”

Sundquistin mukaan yritysten on tästä syystä jätettävä bisnestavoitteiden määritteleminen, prototyyppien suunnittelu ja oikeiden mittareiden valinta ihmisen käsiin.

”Sekä ihmisen että koneen tulee tehdä asioita, joissa ne ovat hyviä. Strategia, luova suunnittelu ja tavoitteiden asettaminen on ihmisen tehtävä, kun taas kone on usein meitä parempi ja nopeampi toteuttamaan suunnitelmia”, Sundquist sanoo.

Lue lisää tekoälyn hyödyntämisestä markkinoinnissa Markkinointi & Mainonta -lehdestä (9/2018).

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.