Henkilö

Laura Kukkonen 9.3. 09:30

Tobias Wacker työskentelee idea edellä: "Markkinointi voi tehdä maailmasta hieman paremman paikan"

Outi Järvinen
"Toivon, että kaikki uskoisivat enemmän arvoon, jota markkinointi ja luovuus voivat yrityksille tuoda. Menestyneet firmat ovat ymmärtäneet, ettei brändiä kannata rakentaa siilossa bisneksen sivussa", sanoo Hasan & Partnersin luova johtaja Tobias Wacker.

Hasan & Partnersin luova johtaja Tobias Wacker uskoo, että luovuus on loputonta. Menestyksellistä markkinointia syntyy, kun luovuuden taustalla on järjestelmä.

Hasan & Partnersin luova johtaja Tobias Wacker haluaa poistaa maailmasta markkinointisaasteen eli mainonnan, jota ihmiset eivät halua nähdä.

"Markkinoinnin pitää tehdä elämästä vähän hauskempaa, parempaa tai helpompaa. Jos näin ei käy, markkinointi on huonoa", Wacker sanoo.

Tekeekö Hasan & Partners vain hyvää markkinointia?

"Ei ole mainostoimistoa, joka tekee vain arvokasta, maailmaa parantavaa markkinointia. Teemme omalla tavallamme työtä, joka antaa ihmisille jotakin tai tekee elämästä vähän hauskempaa. Sisältö on meille tärkeintä", Wacker sanoo.

Markkinointiala on kokenut monia mullistuksia, mukaan lukien mediakanavien määrän paisuminen. Aiemmin toimisto suunnitteli sisällöt enintään neljään kanavaan. Nyt niitä on yli 20. Perinteisen median lisäksi on blogeja, tubettajia ja muuta sosiaalista mediaa eri muotoineen sekä yritysten omat digikanavat.

Monen mainostajan paletilla on nyt liian monta kanavaa.

"Ei voi tehdä huippujuttua kaikkiin 25–30 kanavaan. Meidän, mediatoimiston ja asiakkaan on yhdessä mietittävä, mikä on sopivaa ja miten voimme tehdä vaikuttavaa markkinointia. Enemmän kuin koskaan pitää mennä idea edellä."

Wackerilla on kaksi teesiä, joiden kautta hän arvioi ideaa: radikaali relevanssi ja konteksti luovuudessa. Molemmat liittyvät idean maadoittamiseen sekä kytkemiseen asiakkaan toimintaan ja ympäristöön.

"Haluan olla markkinoinnin kanssa niin lähellä tuotetta, palvelua tai brändin haluttua asemointia kuin mahdollista. Voi olla helppoa tehdä hauska kampanja, joka jää kauas itse tuotteesta tai palvelusta. Ilmiön voi saada aikaan, mutta se ei kotiudu brändiin."

Ensin pitää siis päästä lähelle sitä, mikä tuotteessa on olennaista. Sen jälkeen luova idea dramatisoi asian niin kiinnostavasti kuin on mahdollista.

Konteksti taas liittyy maailmaan, jossa sisällön vastaanottajat elävät. Esimerkiksi Koneen Machine Conversations -kampanjan luovaan ideaan keksittiin kärki, joka uppoaa teknologiatoimittajiin. Kampanjan taustalla ideoitiin jopa mahdollisia uutisotsikoita, joista osa tulikin julki mediassa.

"Pitää kysyä, mitä teknologiatoimittajat kirjoittavat? Mikä heitä kiinnostaa ja mihin kontekstiin idea uppoaa? Lopulta on todella loogista, että Machine Conversations menestyy, jos miettii keskustelua koneoppimisesta ja tekoälystä."

Mitä tavoittelet työssäsi?

”Markkinointi voi tehdä maailmasta hieman paremman paikan. Esimerkiksi Plan on intohimoasiakas. He parantavat maailmaa meidän avullamme. Välillä voi olla kevyempääkin. Ihmisten täytyy saada nauraa ja uusi idea voi antaa heille iloa. Vaikka palkinnot ovat tärkeitä, en tavoittele kaikkien Cannesin Gran Prix -palkintojen voittoa. Haluan tehdä tätä työtä myös itsekkäistä syistä. Se on ihan helvetin hauskaa.”

Lue lisää Tobias Wackerin markkinointitaustoista ja Hasan & Partnersin suurimmasta onnistumisesta tuoreesta Markkinointi & Mainonta -lehdestä 5/2018.

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.