Toimistot

Sanna Pekkonen, Ville Perttula 1.6. 08:21

Tulevaisuudessa yksi on varmaa: toimistoilla on edessään muutos – mutta millainen? Näin toimistojen johtajat vastaavat

M&M kysyi toimistojohtajilta, miltä markkinointialan toimistot näyttävät kymmenen vuoden kuluttua.

Tältä tulevaisuus näyttää toimistojen johtajien näkökulmasta: Asiakaskokemuksen ja vastuullisuuden merkitys kasvaa. Toimistojen henkilöstö tasapainottelee järjen ja tunteen sekä luovuuden ja teknologian välillä.

Hasan & Partnersin perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Ami Hasan muistuttaa, että kymmenen vuotta sitten markkinointi oli oma toimintonsa, jolla oli oma budjettinsa ja johtajansa.

Nykyisin markkinointi on integroitunut asiakasyrityksissä muihin yrityksen toimintoihin, kuten myyntiin, jakeluun ja palveluihin. Hasan arvioi, että tulevaisuudessa eri toiminnot kasaantuvat asiakaskokemuksen alle. Hasanin mukaan muutos on jo käynnissä, vaikka asiakaskokemusjohtajia on toistaiseksi harvassa.

Myös Avauksen Ruotsin-toimintojen johtaja Emma Storbacka uskoo, että asiakaskokemusta täytyy katsoa uudesta näkökulmasta.

"Jos asiakkaat tunnistetaan kaikissa pisteissä, heille voidaan personoida mainontaa niin televisiossa ja kaupassa kuin verkkosivuilla. Silloin mainonnassa eivät päde samat keinot kuin ennen. Toimistojen on pystyttävä ratkaisemaan, miten luodaan kytkös brändiarvon ja kuluttajakokemuksen välille niin, että ne toteutuvat kaikissa kohtaamisissa", Storbacka sanoo.

Storbackan mukaan kehitys luo tarpeen uudenlaisille lead-toimistoille, jotka auttavat asiakkaita kokonaisuuden orkestroinnissa.

Markkinoinnin kaksi herraa: tunne ja järki

Toimistojen on myös opittava puhuttelemaan erilaisia arvoja. Villivision toimitusjohtaja Anna Lehtisalo uskoo, että tulevaisuudessa markkinointi palvelee kahta herraa, tunnetta ja järkeä.

Lehtisalon mukaan tekoäly ottaa kymmenessä vuodessa tehtäväkseen sellaiset rutiininomaiset markkinointitoimenpiteet, joita in-house-toimistot tai hyvin taktiset toimistot hoitavat toistaiseksi. Esimakua muutoksesta on antanut Googlen Assistant-palvelu, joka pystyy varaamaan esimerkiksi ravintolapöydän itsenäisesti.

"Kun tekoäly hoitaa rationaalisia päätöksiä, tunneäly saattaa ohjata muita päätöksiä aiempaa enemmän. Silloin on kyettävä luovaan tarinankerrontaan."

Toisaalta tekoäly voi jatkossa päättää yhä useammin, miten vaikkapa kaupan hyllyt täytetään. Silloin toimistojen täytyy Lehtisalon mukaan osata puhutella myös rationaalista tekoälyä.

”Luovuus marginalisoituu”

Yksi viime vuosien suuri kysymys on ollut luovuuden ja teknologian suhde.

Emma Storbacka uskoo teknologian olevan luonteva osa markkinoinnin tekemistä tulevaisuudessa.

"Kun asiakaskokemuksesta tulee laaja-alaisempaa, erilaisia viestejä välitetään eri kanaviin niin paljon, ettei kukaan voi suunnitella kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja. Se on pakko pystyä tekemään koneoppimisen keinoin", Storbacka sanoo.

Ami Hasan näkee teknologian merkityksen pienenevän.

”Digitaalisuus muuttaa liiketoimintamallit ja kääntää arvoketjut, mutta samalla varsinaiset teknologiaerot pienenevät toimistojen välillä. Uskon, että teknologia menee standardoitujen pakettiratkaisujen suuntaan. Jo nyt isoimmat alustat antavat kaikille markkinoijille samat mahdollisuudet.”

Hasan ja Storbacka ovat eri mieltä siitä, miten teknologian arkipäiväistyminen vaikuttaa luovaan työhön.

"Arvaukseni on, että perinteinen luovuus marginalisoituu. Toimistot kutistuvat ja keskittyvät konseptuaaliseen ajatteluun, kun kokonaispalvelutarjontaa syövät konsulttimaiset toimijat", Storbacka visioi.

Hasanin mielestä luovuudesta tulee kilpailtu voimavara, joka on asiakaskokemuksen ytimessä, kun teknologia tasapäistää toimistoja ja yrityksiä.

”Yritysten täytyy esittää melko vahvaa luovaa johtamista ja inspiraatiota saadakseen luovia ihmisiä hakeutumaan luokseen.”

Miten toimistoissa tehdään töitä tulevaisuudessa? Millainen on asiakkaiden ja toimistojen suhde? Vievätkö konsultit toimistojen asiakkaat? Lue laaja juttupaketti toimistojen tulevaisuudesta tuoreesta Markkinointi & Mainonta -lehdestä (11/2018).

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kommentti

20.08.2018 12:53

Pikaruoka pelastaa kauppakeskuksen

Ihme on tapahtunut – suomalaiset ostivat jälleen vaatteita kauppakeskuksista. Enimmäkseen kauppakeskuksia kuitenkin vilkastuttavat kahvilat ja ravintolat.