Markkinoinnin laatu

Ville Perttula 14.12.2018 08:49 päivitetty 14.12.2018 10:08

Tuloksen tekeminen vai asiakkaan odotusten ylittäminen? M&M kysyi viideltä markkinoinnin ammattilaiselta, miten laatua voi mitata

Jokainen yritys määrittelee markkinoinnin laadun itse.

McCann Helsingin luova johtaja Annukka Puttonen:

"Luovien suunnittelijoiden kuulee sanovan, että sisältö on markkinoinnin laadun lähtökohta ja että sisällössä pitäisi olla universaali tarina, johon jokainen löytää yhtymäkohtia. Laatua määrittelee se, miten vastaanottaja reagoi markkinointiin. Vaikka me tekijät kokisimme jonkin työn laadukkaaksi, lopputulos jää torsoksi, jos se ei ole vastaanottajalle relevantti. Laadukkaan markkinoinnin pitää siis kohdata vastaanottaja oikeassa paikassa ja hetkessä. Laadukas markkinointi on puhuttelevaa ja brändimielikuvaa vahvistavaa. Laatua ei saavuteta kompromissien avulla. Paras laadun mittari on markkinoinnin kohteen odotusten ylittäminen."

Frankly Partnersin toimitusjohtaja Anna-Riikka Hovi:

"Laatu on sitä, että markkinointi on liiketoimintarelevanttia. Markkinoinnin pitää tukea liiketoiminnan tavoitteiden täyttymistä. Ei riitä, että tekijät mittaavat vain yhden yksittäisen myyntitapahtuman toteutumista. Laadun saavuttaminen alkaa oikeiden tavoitteiden tunnistamisesta ja niihin sitoutumisesta. Laadukas markkinointi vaatii systemaattista tekemistä ja rohkeita avauksia. Ei ole vain yhtä yksittäistä mittaria, joka kertoo markkinoinnin laadusta. Mutta jos yksi pitäisi mittari valita, valitsisin brändipreferenssin, sillä on tärkeää olla asiakkaan intuitiivinen valinta. Toisaalta preferenssi on mittarina hidas, sillä se voi nousta puoli prosenttiyksikköä vuodessa. Siksi se tarvitsee tuekseen nopeampia, eri markkinoinnin toimenpiteissä kiinni olevia mittareita."

Agency Leroyn perustaja, suunnittelija Janne Hänninen:

"Design-toimistolle muotoilun käytön aktiivisuus on merkki laadusta. Jos asiakas on ylpeä omasta brändistään tai kampanjastaan, kaupallinen menestys on paljon todennäköisempää. Ylpeys ja itsevarmuus ovat asioita, joihin me tähtäämme. Ne ovat parhaita laadun mittareita. Asiakkaamme tekevät itse suurimman osan numeraalisesta mittaamisesta, joten yhteys design-toimiston tekemisen ja lopullisten vaikutusten välillä voi olla aika pitkä. Onneksi maailma on muuttunut niin, että laatu syntyy testaamalla. Uskon, että kaikki muotoilu tähtää kaupalliseen menestymiseen tavalla tai toisella."

Asennemedian toimitusjohtaja Ulla Vartiainen:

"Vaikuttajamarkkinoinnissa yhteistyön tavoitteiden täytyy olla selviä toimistolle, vaikuttajalle ja asiakkaalle. Esimerkiksi jos asiakas odottaa, että vaikuttajayhteistyöllä saavutetaan yhtä iso peitto kuin tv-mainonnalla, hän voi pettyä. Ei ole yksiselitteistä vastausta siihen, mikä on laadukasta markkinointia meidän alallamme. Tärkeitä asioita ovat vaikuttajan luotettavuus, läpinäkyvyys ja uskottavuus. Markkinoinnin laatua voidaan mitata vaikuttajan seuraajien sitoutuneisuudella, myynnin kehittymisellä, konversiolla, sisällön parissa vietetyllä ajalla ja kampanjan tavoittavuudella. Yksi parhaista laadun mittareista on läpinäkyvyys: vaikuttajien seuraajien ei pidä arvailla, onko kyseessä maksettu viesti vai ei. Vaikka vaikuttajamarkkinoinnilla voidaan myös lisätä myyntiä, tuloksen tekeminen ei ole ainoa markkinoinnin laadun mittari."

Oikio Digital Performance Agencyn toimitusjohtaja Niilo Relander:

"Laadukas markkinointi on tavoitelähtöistä ja mitattavaa. Tekemisemme lähtee liikkeelle aina siitä, että määrittelemme olennaiset tehokkuusmittarit (KPI) ja luomme edellytykset mitata niitä. Kaiken markkinoinnin tavoite on kysynnän kasvattaminen, ja paras markkinoinnin mittari on liikevaihto. Liian harvoin laadukasta markkinointia mitataan myynnillä tai asiakkuuden elinkaaren arvon kasvulla. Jos markkinoinnin tavoite ei ole kaupallinen, voi sen mittari olla joku muu. Markkinoinnin tekeminen on liian harvoin tuloskeskeistä, mutta suunta on tällä hetkellä oikea. Yhä useampi asiakas budjetoi markkinointiaan joustavasti tulosten kautta eikä vuosibudjetin avulla."

Enemmän markkinoinnin laadun mittaamisesta uudessa Markkinointi & Mainonnassa (22/2018).

Korjaus 14.12.2018 klo 10:06 Oikio Digital Performance Agencyn nimi korjattu oikeaan muotoon.

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.