Sosiaalinen media

Ville Perttula 9.3. 08:24 päivitetty 9.3. 09:30

Turismi toi WeChatin Suomeen – Helsinki Marketing toivoo, että kaupungin avoin data kiinnostaa Googlea ja Airbnb:tä

Outi Järvinen

Viime kuussa julkaistu WeChatin Helsinki-matkaopas voi poikia Tencentille ja Helsingille uusia yhteistyökuvioita. Kiinalaista WeChatiä käyttävät markkinoinnissa myös Finnair ja Tallink Silja.

Kiinalainen verkkojättiläinen Tencent kehitti yhteistyössä Helsinki Marketingin kanssa kiinalaisille matkailijoille suunnatun WeChat-minisovelluksen, joka julkaistiin juhlavin menoin kiinalaisen uudenvuoden juhlissa Helsingin keskustassa.

Minisovellus on kiinalaisille matkaijoille suunnattu Helsinki-matkaopas, joka sisältää muun muassa tietoa ostosmahdollisuuksista ja nähtävyyksistä. Minisovellukset ovat yksi WeChatin ominaisuuksista, joka on poikinut yrityksille uusia markkinointimahdollisuuksia. Esimerkiksi McDonald'silla ja Teslalla on omat minisovelluksensa. Minisovellukset voivat olla esimerkiksi pelejä tai tietoa sisältäviä sivustoja.

Koko kansan juhlassa puhuneen Tencentin yhteiskunnallisista suhteista ja turismista vastaavan johtajan Zhan Shun mukaan Helsinki-minisovelluksen tarkoitus on palvella kiinalaisia turisteja Suomessa, ei haalia uusia käyttäjiä sovellukselle. Suomessa vieraili 359 000 kiinalaista matkailijaa viime vuonna.

Zhan Shu | Kuva: Outi Järvinen

”Sosiaalisen median palvelut ovat sidoksissa kulttuuriin. Kiinasta ulkomaille matkaavien turistien määrä nousi 135 miljoonaan vuonna 2016, ja ensisijainen tavoitteemme on palvella heitä hyvin.”

Helsingin pitkän tähtäimen tavoite on ollut vähentää matkailumarkkinointia ja luoda laaja-alaista kaupunkimarkkinointia. Tencent alkaa hyödyntää nyt Helsingin tuottamaa avointa dataa minisovelluksen kehityksen edestessä.

Helsinki Marketingin toimitusjohtaja Laura Aalto perustelee, että avoimen datan hyödyntäminen Tencentin kaltaisen yhtiön kanssa on uutta julkiselle toimijalle.

”Nyt kun meille tulee referenssiksi Tencent, meillä on aivan eri lähtökohdat keskustella muiden yhtiöiden kanssa. Airbnb, Google ja monet muut voivat vielä käyttää Helsingin avointa dataa”, Aalto kertoo.

Laura Aalto ja Tia Hallanoro | Kuva: Kimmo Haapala

WeChatin käyttäjämäärän kehitys on ollut huimaa. Vuonna 2011 julkaistu sovellus on viimeisimmän osavuosikatsauksen tietojen mukaan kerännyt 980 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää.

Tencentin toimitusjohtaja Ma Huateng on kertonut Financial Times mukaan, että miljardin käyttäjätillin raja on rikkoitunut kiinalaisen uudenvuoden aikaan helmikuussa. Se on huima määrä käyttäjiä pääosin yhdessä maassa toimivalle sosiaalisen median sovellukselle.

Facebookilla on tällä hetkellä 2,1 miljardia käyttäjää, ja Instagramin käyttäjämäärä huitelee 800 miljoonan tietämillä.

Kuva: KP Alare

 

Turisti tuo WeChatin Suomeen

Robert Öhrnberg | Kuva: Finnair

WeChat on muuttunut Finnairin Kiinan-markkinoista vastaavan johtajan Robert Öhrnbergin mukaan nopeasti. Finnair alkoi hyödyntää WeChatia vuonna 2015. Tuolloin se käytti sovellusta markkinoinnissa ja viestinnässä, mutta nyt siitä on muotoutunut asiakaspalvelun ja ostamisen väylä.

Finnairin markkinointi painottuu uutisiin ja promootioihin.

”Käytämme myös WeChatissa mielipidevaikuttajia, jotka luovat meille paikallista sisältöä”, Pekingissä asuva Öhrnberg kirjoittaa sähköpostiviestissä.

Finnair on keskittynyt kehittämään omaa WeChat-tiliään, mutta yhtiö julkaisee Hear the Taste -ruokakonseptilleen oman minisovelluksen maaliskuussa. Siinä WeChatin käyttäjät valokuvaavat ateriansa ja lataavat kuvan minisovellukseen. Tämän jälkeen minisovellus suosittelee äänimaailmaa, joka pitäisi saada ateria maistumaan erilaiselta. Äänimaailmat on luonut Aasiassa kuuluisa julkkiskokki Steven Liu.

Kiinalaiset matkailijat ovat tehneet WeChat-markkinoinnin tarpeelliseksi myös Tallink Siljalle.

Yhtiön kansainvälisen myynnin johtajan Nina Tähtisen mukaan kansainvälinen matkailumarkkinointi vaatii yhteistyötä, jota yhtiö tekee muun muassa Helsinki Marketingin kanssa.

Nina Tähtinen

Yhtiön on käyttänyt WeChatia ja Twitteriä muistuttavaa, kiinalaista somepalvelua Weiboa markkinoinnissa yli vuoden.ajan.

Tähtisen mukaan Tallink Silja tavoittaa Weibon kautta isomman yleisön kuin WeChatista. Kuluttaja pystyy käyttämään Weiboa ilman, että hänen täytyy tehdä palveluun tili.

"WeChat ei ole meille hirveän iso markkinointikanava. Se, että yritys löytyy useasta paikallisesta kanavasta, luo luotettavuutta. Kun Weibo ja WeChat hyväksyvät yrityksen, olet luotettavampi yhtiö myös kiinalaisten silmissä."

"Matkanjärjestäjät ovat edelleen meidän tärkein markkinointikanavamme Kiinassa."

Kiinalaisista somekanavista ei Tähtisen mukaan kerry erityisen paljon kuluja.

"Meillä on tiimissä kiinalainen ja japanilainen työntekijä ohjaamassa näiden kanavien markkinointia. Weibo ja WeChat ovat meille palveluelementtejä, eivät niinkään taktisia, suoraan myyntiin tähtääviä markkinointikanavia."

Lue juttu WeChat-markkinoinnista kokonaisuudessaan uudesta Markkinointi & Mainonnasta (5/2018).

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö