Arvostetuimmat brändit 2018

Laura Kukkonen 5.10.2018 10:15

Vahva myynti ja kasvu eivät aina takaa brändin arvostusta

Kari Pekonen
Kouvolan Veturi-ostoskeskuksen Musti ja Mirri -myymälässä järjestettiin kissojen agility-kisat keväällä 2017.

Perinteiset, pitkäikäiset brändit nousevat korkealle Arvostetuimmat brändit 2018 -listalla. Sen sijaan kaukana kärjestä on brändejä, joiden taustalla olevat yritykset kasvavat ja markkinoivat ahkerasti.

Lemmikkieläintarvikeketju Musti ja Mirri on Arvostetuimmat brändit 2018 -listan sijalla 260. Ketju on kasvanut nopeasti, ja sen markkinointi on saanut tunnustusta.

Musti ja Mirrin kaupallisen johtajan Annika Lundströmin mukaan pääasia on, että yrityksen oma kohderyhmä kokee brändin mahdollisimman hyväksi.

"Toimialamme on pienempi verrattuna isoihin yrityksiin. Jos lemmikki-ihmisten kokemusta asiasta olisi mitattu, tulos voisi olla erilainen. Sitä olemme itse tehneet ja silloin olemme hyvin kärjessä", Lundström sanoo.

Lundström kertoo, että lemmikkitarvikeketjun markkinointi on suunnattu nimenomaan lemmikinomistajille. Brändi ei yritä tavoitella koko kansan suosiota, vaikka tunnettuus onkin tärkeää.

"Meidän brändimme arvo konkretisoituu niille asiakkaillemme, jotka rakastavat eläimiään ja haluavat pitää niistä huolta", Lundström sanoo.

Teleoperaattori Elisa on yksi Suomen suurimmista markkinoijista. Elisa nousee operaattoribrändien kärkeen Telian ja DNA:n edelle, mutta saavuttaa arvostetuimpien brändien listalla vasta sijan 142.

"Meidän palvelumme eivät ole näkyvissä. Ne otetaan vähän itsestäänselvyyksinä, vähän kuten vedentulo hanasta. Fyysiset tuotteet nousevat tällaisessa tutkimuksessa parhaiden joukkoon", Elisan viestintäjohtaja Katiye Vuorela sanoo.

Vuorelan mukaan operaattori ei aina tule kuluttajan mieleen spontaanisti. Hän pitääkin tärkeämpänä ihmisten mielipiteitä siitä, mikä tunne heille herää nimenomaan Elisasta.

"Brändityö lähtee ruohonjuuritasolta. Palvelun ja tuotteen laadun pitää olla hyvä. Jos se puoli ei ole kunnossa, mikään kikkaskonsti ei rakenna brändiä siihen päälle", Vuorela sanoo.

Kotipizza on brändilistauksen sijalla 333. Brändi on mukana tutkimuksessa pikaruokaravintolat-kategoriassa, jonka kärjessä on Hesburger sijalla 321. Perää pitää Rax Buffet sijalla 524.

Kotipizzan operatiivinen johtaja Heidi Stirkkinen kertoo, että ketju ei miellä itseään pikaruoka-kategoriaan, vaan fast casual -toimijaksi.

"Pikaruoka ei perinteisesti nouse bränditutkimuksissa korkealle. Jos miettii tarjoamaamme ja ruokalistaamme sekä hintaa, niin olemme enemmän fast casual -kategoriassa, jossa laadulliset tekijät korostuvat", Stirkkinen sanoo.

Pikaruokabrändien heikkoihin sijoituksiin ei ole yhtä vastausta. Stirkkinen pohtii pikaruokaan liittyvän ruokailu- ja käyttökokemuksen vaikutusta.

"Kokemus on hyvin ohimenevä. Vatsaan saa täytettä siihen hetkeen, kun on nälkä. Ne ovat helppoja valintoja, joihin ei käytetä aikaa tai pohdintaa. Ollaanko näihin brändeihin yhtä sitoutuneita kuin sellaisiin, joiden palvelut maksavatkin enemmän? Kun hinta on korkeampi, se vaatii enemmän harkintaa", Stirkkinen sanoo.

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö