Trendit

Aleksi Ylä-Anttila 15.12.2017 10:04

Vastuullisuus ei ole kuolemassa markkinointiviestinnässä: "Irrallisten lähtöjen sijasta puhutaan kattotason tekemisestä"

Karoliina Vuorenmäki
"Marketing for Good on edelleen hyvin vahva trendi. Yritys alleviivaa niitä asioita, joissa se tekee oman osansa paremman yhteiskunnan ja maailman kehittämiseksi", arvioi Hasan & Partners Groupin toimitusjohtaja ja vastaava luova johtaja Eka Ruola.

Globaalissa maailmassa yritysten aktiivisuus, kantaaottavuus ja luovuus korostuvat.

Miltton Groupin toimitus­johtajan Mathias Järn­strömin mukaan globaalit megatrendit, makrotalous ja geopolitiikka vaikuttavat vahvasti kaikkeen bisnekseen.

Tästä syystä yritysten odotetaan ottavan kantaa asioihin enemmän kuin aikaisemmin. Milttonin marraskuussa julkaiseman tutkimuksen mukaan 75 prosenttia suomalaisista kokee, että yritysten pitäisi osallistua yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemiseen.

Järnströmin mukaan kaikkia yrityksiä seurataan esimerkiksi sosiaalisen median ansiosta aiempaa tarkemmin. Siksi myös yritysten on seurattava aikaansa ja etsittävä tarvittaessa uudenlaisia neuvonantajia.

Miltton Groupin toimitusjohtaja Mathias Järnström (toinen vas.) arvioi, että yritysten odotetaan ottavan kantaa asioihin jatkossa vielä vahvemmin kuin aiemmin.

 

"Voisi ajatella, että maailmasta löytyy kuusi miljardia tilintarkastajaa. Kokonaiskuva on monipuolistumassa. Yritykset arvioivat uudelleen sitä, keneltä ottavat neuvoja vastaan. Kulmahuoneessa istuvat nyt uudet tyypit. Mukana ovat kommunikaation ja vaikuttamisen parhaat asiantuntijat", arvioi Järnström.

Hasan & Partners Groupin toimitusjohtaja ja vastaava luova johtaja Eka Ruola on Järnströmin kanssa samoilla linjoilla siitä, että vastuullisuus on tullut markkinointiviestintään jäädäkseen.

Olennaista on, että kyse on jatkuvasta tekemisestä. Kun markkinointi nähdään osana tuotekehitystä, sisäistä johtamista ja HR-toimintaa, sen vaikutukset ulottuvat kaikkeen tekemiseen.

"Irrallisten lähtöjen sijasta puhutaan kattotason tekemisestä. Tällainen toiminta ulottuu perusasioihin lähtien ihan siitä, minkälaisia raaka-aineita käytetään. Vastuullisuus ei ohjaa pelkästään sitä, millä tavoin yritys viestii itsestään, vaan se ohjaa koko toimintaa ja strategisia valintoja", Ruola sanoo.

IPG Mediabrands Finlandin toimitusjohtajan Mika Häyrisen mukaan esimerkit sekä Suomesta että maailmalta näyttävät, että nykyisessä "globaalissa ja pirstaloituneessa" maailmassa on oltava aito ja tunteisiin vetoava saadakseen yleisön huomion.

IPG Mediabrands Finlandin toimitusjohtaja Mika Häyrinen uskoo tehokkaan markkinointiviestinnän vetoavan tunteisiin. | Kuva: Tiina Somerpuro

 

"Markkinoinnin trendinä aitous ja pitkäjänteisyys nousevat keskiöön. Voisin nostaa esille esimerkiksi Elisan Pidetään yhtä -hankkeen, jossa pyritään lisäämään nuorten ja aikuisten välistä kommunikaatiota. Kampanjaan kuuluu koskettava mainosfilmi. Jos pystyään oikeasti vaikuttamaan ihmisten tunteisiin, kokonaisvaikuttavuus on vahvaa", Häyrinen sanoo.

Lue lisää asiantuntijoiden arvioita markkinointiviestinnän tulevan vuoden trendeistä Markkinointi & Mainonta -lehdestä 22/2017.

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Brändit

23.02.2018 13:39

Nokia nousee tuhkasta: Brändiarvo kasvoi 71 prosenttia

Tuore raportti julistaa Nokian maailman nopeiten kasvavaksi brändiksi teleliikenteen infrastruktuuriin erikoistuneissa yrityksissä. Elisa ja DNA ylsivät 300 arvokkaimman teleoperaattoribrändin joukkoon.

Kommentti

23.02.2018 09:52

Toimisto, mitä oikein teet?

Jos potentiaaliset asiakkaat eivät tiedä, mitä ne markkinointi-, viestintä-, media- tai digitoimistolta voivat ostaa, heistä ei koskaan tule asiakkaita.