Data

Sanna Pekkonen 4.12.2017 08:02 päivitetty 4.12.2017 14:11

Verkkoselailudata yhdistyy perinteiseen markkinatutkimukseen – Taloustutkimus rakentaa uutta kivijalkaansa datan ja analytiikan varaan

Outi Järvinen
Leikin toimitusjohtaja Petrus Pennanen (vasemmalla), Leikin kehitysjohtaja Jaakko Haarala sekä tutkimus- ja kehitysjohtaja Pasi Huovinen ovat kiinnostuneita eri keinoista yhdistää offline- ja online-dataa, joiden avulla voidaan saada aiempaa tarkempi mielikuva tietyistä kohderyhmistä.

Taloustutkimuksessa pelättiin vielä muutama vuosi sitten, syövätkö uudet datalähteet perinteiseltä markkinatutkimukselta pohjan. Niistä huolista päästiin, kun Taloustutkimus alkoi yhdistellä dataa ja analytiikkaa perinteisiin paneelitutkimuksiin.

Markkinatutkimusyritys Taloustutkimus alkoi puolitoista vuotta sitten kartoittaa, miten uudenlaisia data-aineistoja voitaisiin yhdistää perinteisten tutkimuspaneelien tietoihin.

Taloustutkimuksen tutkimus- ja kehitysjohtajan Pasi Huovisen mukaan datan ja analytiikan varaan rakennetaan nyt markkinatutkimustalon uutta kivijalkaa. Taloon on palkattu omia dataosaajia ja ovia avattu yhteistyölle.

Huovisen mukaan Taloustutkimuksen toimistolla oltiin aiemmin huolissaan siitä, miten perinteisen markkinatutkimuksen käy kaiken data-aineistoista saatavan tiedon keskellä. Nyt tunnelma on valoisampi, kun datan hyödyntämisen kasvua ei seurata sivusta vaan kädet savessa.

Tänä vuonna ensimmäiset uudet tuotteet ovat edenneet kaupallistamiseen asti.

Yksi uusista dataan pohjautuvista työkaluista on LUKU-analytiikka, joka yhdistää Taloustutkimuksen nettipaneeleista saatavat tiedot vastaajien verkkoselailuhistoriaan. Näin saadaan Huovisen mukaan tarkempi kuva kuluttajien kiinnostuksenkohteista kuin kyselytutkimuksella olisi mahdollista saada. Taloustutkimus on kehittänyt työkalun yhdessä ohjelmistoyhtiö Leikin ja mediayhtiö MTV:n kanssa.

Aiemmin mainostaja on tiennyt esimerkiksi, että hänen tuotteensa suurkuluttajat pitävät urheilusta.

"Nyt voimme katsoa evästetietojen avulla, mistä urheilulajeista he ovat kiinnostuneita. Näin tiedetään, keitä urheilijoita tai mitä lajia kannattaa sponsoroida", sanoo Huovinen.

Tätä varten Taloustutkimuksen nettipanelisteilta kysytään jatkossa lupaa käyttää heidän verkkoselaimensa evästehistoriaa. Jos vastaaja antaa luvan, Leikin työkalu käy läpi, millaisia juttuja selaimella on luettu MTV:n verkkosivuilta esimerkiksi edellisen kuukauden aikana. Analysoimalla juttujen sisältöjä työkalu rakentaa kuluttajista kiinnostusprofiileja.

Evästetietoihin perustuva analyysi tekee markkinatutkimuksesta aiempaa ennakoivampaa. Leikin toimitusjohtaja Petrus Pennanen huomauttaa, että esimerkiksi elintarvikealan analyysit ovat perustuneet perinteisesti ostohistoriaan.

"Verkossa aletaan kuitenkin kiinnostua tuotteista ennen kuin ne ostetaan", sanoo Pennanen.

Lue lisää datan käytöstä markkinatutkimuksessa Markkinointi & Mainonta -lehdestä 21/2017.

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö