Henkilö

Laura Kukkonen 10.4.2017 09:21

Warnerin Mark Fry: "Musiikkibisneksen johtajalta vaaditaan sosiaalista silmää"

Lauri Olander
Warner Music Finlandin toimitusjohtaja Mark Fry.

Live-musiikki kasvattaa monimuotoista musiikkiyhtiötä, uskoo Warner Music Finlandin tuore toimitusjohtaja Mark Fry.

Musiikin klassikkojulkaisu Billboard ratkaisi Mark Fryn uran suunnan. Hän huomasi tarttuvansa alan ikoniseen aikakauslehteen viikko toisensa jälkeen. Musiikkibisnes veti puoleensa.

”Yhtäkkiä minulle kirkastui, että tällä alalla pystyisin yhdistämään luontaisen kiinnostukseni ja työn. Työssä voi olla myös intohimo mukana”, Fry sanoo.

Fry kuvailee edenneensä ”perusputken läpi” levy-yhtiömaailmassa. Hän on kiertänyt paikallisradioita artistien kanssa, kuunnellut uutta musiikkia, ostanut mediaa, toiminut paikallisten ja valtakunnallisten medioiden kanssa sekä istunut kansainvälisissä pöydissä Warnerin sekä Sonyn isoimpien pomojen kanssa. Nyt uratikkaat ovat johtaneet Suomen suurimman musiikkiyhtiön Warner Music Finlandin toimitusjohtajaksi 1. huhtikuuta alkaen.

Etenkin nettipiratismin yleistyminen ja fyysisen levymyynnin hiipuminen kuristivat musiikkialaa viime vuosikymmenellä. Tuolloin Warner päätyi ottamaan riskin. Se laajensi uusille alueille eikä ole enää pelkkä levy-yhtiö. Aiemmin tukitoiminnoksi mielletty live-musiikki on nyt merkittävä osa liiketoimintaa, kuten myös kustannustoiminta.

"Veimme ensimmäisinä suomalaiset artistit areenoille toistuvasti. Ennen kyse oli yksittäistapauksista ja alue oli ulkomaisten artistien dominoima. Meillä se tuli osaksi tavoitteita ja kotimaisten artistien uran rakentamisen prosessia. Hallikonsertit ja -kiertueet ovat yksi kasvualue. Olisi kiva nähdä hallikeikkoja muuallakin kuin Helsingissä."

Pelkkä hyvä musiikki ei takaa menestystä. Henkilö ja persoona voivat ratkaista, kuuluuko artistina sen viiden prosentin joukkoon, joka lyö läpi Warnerilta. Musiikkibisneksen johtajalla täytyy olla harjaantunut "sosiaalinen silmä".

"Pitää olla sormet pulssilla. Intuitio on tärkeä. Sieltä tulee se näkemys, jota ei pysty selittämään tai todistamaan. Se vain tuntuu oikealta. Monesti sellaiset päätökset ovat kaikkein ratkaisevimpia. Jos niitä ylianalysoi, voi mahdollisuuksia jäädä käyttämättä."

Lue koko haastattelu tuoreesta Markkinointi&Mainonta-lehdestä 7/2017.

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö