Maailmanpyörä

Laura Kukkonen 7.5. 08:34

Yhteiskunnallisen markkinoinnin keskiössä on ihminen – "Käyttäytymisen muutos ei aina tapahdu helposti"

Outi Järvinen
Soste Suomen sosiaali ja terveys ry:n erityisasiantuntija Erica Mäkipää levitti yhteiskunnallisen markkinoinnin ilosanomaa verkostotapaamisessa huhtikuussa. Järjestäjinä olivat Sosten lisäksi Sitra, Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus Stea ja Hanken Svenska handelshögskola.

Markkinoinnin työkalut ja vaikuttavuusajattelu tulevat laajemmin mukaan myös yhteiskunnallisten organisaatioiden hankkeisiin.

Markkinoinnin lopputavoite on aina toiminta. Kassakoneen kilahduksen sijaan yhteiskunnallinen markkinointi tähtää muuttamaan käyttäytymistä niin, että siitä on hyötyä ihmiselle ja yhteiskunnalle. Yhteistä hyvää voivat tuoda vaikka nuuskankäytön vähentäminen, hedelmien lisääminen ruokavalioon tai kehitysvammaisten kannustaminen liikkumaan.

"Pääperiaate on se, että tuotetaan systemaattisen prosessin avulla hyötyä ja arvoa yksilölle, yhteisölle ja sitä kautta yhteiskunnalle", Soste Suomen sosiaali ja terveys ry:n erityisasiantuntija Erica Mäkipää sanoo.

Yhteiskunnallisen markkinoinnin kautta järjestöt voivat ottaa voittoa tavoittelemattomiin hankkeisiin mukaan kaupallisen maailman ajattelu- ja toimintamalleja, kuten konkreettisten tavoitteiden asettaminen, kohderyhmien rajaaminen, jatkuvan toiminnan virittäminen ja mittaaminen sekä kilpailevien tekijöiden ymmärrys.

Pelkkä hyvän yhteiskunnallisen asian edistäminen ei ole yhteiskunnallista markkinointia. Ajatuksen ydin on tavoite käyttäytymisen muutoksesta.

Jos toiminta pyrkii vaikuttamaan asenteisiin tai lisäämään tietoa, sen pitää johtaa myös muutokseen käyttäytymisessä. Nuuskan vaaroista viestivä kampanja ei ole yhteiskunnallista markkinointia, ellei sen tavoite ole vaikkapa vähentää nuuskan käyttöä.

"Käytännön työssä tärkeintä on lopulta itse tekeminen. Termien kanssa ei tarvitse olla täysin orjallinen, vaan yhteiskunnallisen markkinoinnin suuntainen tekeminen on jo hienoa", Mäkipää sanoo.

Mäkipään mukaan on tärkeää asettaa kampanjalle tai toiminnalle yhteiskunnallisesta tarpeesta nousevat, mitattavat ja käyttäytymiseen liittyvät tavoitteet.

Hän muistuttaa, että keskiössä ovat ihmiset, joiden elämää ja tarpeita täytyy ymmärtää. Heidät pitää myös ottaa mukaan toimien suunnitteluun ja toteutukseen.

"Käyttäytymisen muutos ei välttämättä tapahdu helposti. Siihen tarvitaan usein rajattu kohderyhmä ja muitakin keinoja kuin viestintää."

Lue lisää yhteiskunnallisesta markkinoinnista, kädenjälkiajattelusta ja yhteiskunnalliseen viestintään erikoistuneesta Kaskas Mediasta Markkinointi & Mainonta -lehdestä 9/2018.

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö