Mainonnan monitaho 9/10

Aleksi Ylä-Anttila 17.8.2017 08:02 päivitetty 22.8.2017 10:32

Tommi Tervanen: "Kukaan ei voi olla ikinä sataprosenttisen varma"

Tiina Somerpuro
Tommi Tervanen

Kotipizzan toimitusjohtaja Tommi Tervanen on ehdolla Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saajaksi. Lukijat voivat äänestää mieleistään ehdokasta 21.8–13.9. M&M:n verkkosivuilla. Tunnustus jaetaan perjantaina 22.9.

Miten olet pyrkinyt kehittämään markkinointiviestintää Suomessa?

Tommi Tervanen

Työura: Kotipizza Group 2013-, CEO, Helsinki Foodstock 2003–2013, yhtiön perustaja, toimitusjohtaja Ruokakesko 1993–2003, ostaja, tuotepäällikkö

Koulutus: Tampereen Kauppaoppilaitos, Ulkomaankaupan Tradenomi

"Olen pyrkinyt rohkaisemaan omistajia meidän yhtiössämme sekä myötävaikuttamaan siihen, että jo yhtiön hallitukseen tulee markkinointitaustaisia vaikuttajia. Kehityksen pitää lähteä hallituksesta ja omistajista. Olen todella iloinen sitä, että meidän pörssiyhtiömme neljällä hallituksen seitsemästä jäsenestä on vahva markkinointitausta. Olen pyrkinyt myös siihen, että markkinointibudjetteihin kanavoituu tarpeeksi rahaa. On helppo sanoa, että tehkää markkinointia, mutta jos sinulla ei ole käytettävissä olevaa varallisuutta, ei sitä markkinointia niin vain tehdä tai ainakaan se ei näy kenellekään. Lisäksi pörssiyhtiön ja kuluttajabrändin toimitusjohtajana minun pitää puhua markkinointiviestinnän merkityksestä mahdollisimman monessa paikassa. Toimitusjohtajana olen aina esiintyessäni myös markkinoija ja myyjä. En ole pelkkä hallinnollinen tyyppi, joka vain kertoo kylmät luvut, vaan myyn meidän tuotettamme jokaisessa tilaisuudessa."

Mitä pidät suurimpana saavutuksenasi?

"Katson tietenkin aina sitä, tuliko kaupat. Pidän suurimpana saavutuksenani sitä, että Kotipizzan vertailukelpoinen myynnin kehittyminen on jatkunut 26 kuukautta peräkkäin (kesäkuussa). Se on minun suurin saavutukseni markkinointiviestinnän alalla, että se ovipumppu laulaa ja kassakone kilisee. Samaan aikaan myös yrittäjätyytyväisyys on noussut."

Mikä on ollut suurin muutos markkinointiviestinnässä tähän mennessä urasi aikana?

Mikä Mainonnan Monitaho?

  • Mainonnan Monitaho on MAT-Säätiön jakama markkinointialan tunnustuspalkinto. Se jaetaan henkilölle, joka toimii esimerkillisesti ja menestyksellisesti markkinointiviestinnän alan kehityksen eteen.
  • Ensimmäisen kerran tunnustus jaettiin vuonna 1967, joten tänä vuonna tunnustus täyttää 50 vuotta. Mainonnan Monitaho -tunnustus jaetaan joka toinen vuosi.
  • Tunnustukseen kuuluu lisäksi MAT-säätiön stipendi, jonka tunnustuksen saaja ohjaa haluamalleen kohteelle tai hankkeelle. Sen tulee edistää markkinointiviestinnän alaa.
  • Viimeksi tunnustuksen sai Milttonin perustaja ja toimitusjohtaja Mathias Järnström.
  • Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saajiksi on ehdolla kymmenen ihmistä. Markkinointi & Mainonta esittelee ehdokkaat 7.8.-18.8.
  • Maanantaina 21.8. M&M:ssä avataan äänestyssivu, jossa lukijat voivat äänestää mieleistään ehdokasta. Äänestys päättyy 13.9.
  • Tunnustus jaetaan perjantaina 22.9.

"Kyllä se on monikanavaisuuden korostuminen. On tullut valtavasti uusia medioita ja sosiaalinen media on noussut. Brändillä on myös mahdollisuus toimia omana medianaan. Ennen kaikkea monikanavaisuus on aiheuttanut sen, että entistä väkevämmin on pitänyt keskittyä sisältöihin, jotka puhuttelevat. Samaan aikaan kohderyhmien tavoittaminen on muuttunut entistä haasteellisemmaksi. Silloin, kun yhtiöllä on olemassa aito, käsin kosketeltava missio, se helpottaa asiaa."

Millaisia tavoitteita sinulla vielä on?

"Parannamme maailmaa pizza kerrallaan. Tämä prosessi ei pääty mihinkään vuoteen tai osavuosikatsaukseen. Kyse on jatkuvasta tekemisestä vastuullisuuden saralla. Kerätään parempia ja puhtaampia raaka-aineita ja varmistetaan hyvät tuotanto-olosuhteet työntekijöille. Lisäksi haluan edistää yrittäjyyden nousua Suomessa franchising-liiketoiminnan avulla. Meillä on isoja kasvutavoitteita Suomessa. Lisäksi haluamme olla Suomen ruokaturvallisin ketju ja teknologian edelläkävijä ravintolamaailmassa."

Mikä on motto työssäsi?

"Suomessa monet ihan johtajatasolla kysyvät, oletko sataprosenttisen varma jostain asiasta. Kukaan ei voi olla ikinä sataprosenttisen varma. Tai jos on, kilpailijat menevät ohi oikealta ja vasemmalta. Siksi mottoni on: ”if you are 70 percent sure, then go for it”. Tämä on peräisin Innocent Drinks -yritykseltä Lontoosta."

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö