M&M Marketing Advisory Board

Ville Perttula 18.5. 10:32 päivitetty 12.6. 13:23

Merkityksellisyys vetää talentteja puoleensa – Bob the Robotin Rajasuo: "Luovan alan pitäisi olla ajurina tässä muutoksessa"

Kuvakaappaus
M&M:n ensimmäisessä M&M Marketing Advisory Board -lähetyksessä osaavasta työvoimasta keskustelivat Accenture Interactiven Suomen-johtaja Hanna-Mari Parkkinen ja mainostoimisto Bob the Robotin toimitusjohtaja Miska Rajasuo.

M&M Marketing Advisory Boardin ensimmäisessä jaksossa perehdyttiin siihen, mihin osaaminen valuu luovalta alalta.

Yksi markkinointialan keskeisimmistä kysymyksistä on osaavan työvoiman eli talentin houkutteleminen alan yrityksiin.

Kysymykseen pureuduttiin Markkinoinnin & Mainonnan toimituspäällikön Kati Haapakosken emännöimässä M&M Marketing Advisory Board -sarjan ensimmäisessä live-lähetyksessä.

Mainostoimisto Bob the Robotin toimitusjohtajan Miska Rajasuon mukaan samasta luovasta osaamisesta kilpailevat muutkin kuin markkinointitoimistot. Hänen mukaansa opiskelijoiden keskuudessa esimerkiksi Google, Finnair ja Supercell ovat kiinnostavia työpaikkoja.

Rajasuo sanoo, että olisi tarpeellista keskustella siitä, mitä "alalla" tarkoitetaan nykyisin.

"Nykyisin pitäisi määritellä, mitä alalla edes tarkoitetaan. Onko Finlayson markkinointialalla?" Rajasuo kysyy.

Accenture Interactiven Suomen-johtaja Hanna-Mari Parkkinen kertoo, että Accenture Interactive saa 3-4 työhakemusta viikossa. Accenture Interactive on osa maailmanlaajuista konsulttiyhtiötä Accenturea. Accenture Interactiven palvelukseen on hakeutunut osaajia, jotka ovat työskennelleet peliteollisuudessa. Tämä viestii rajojen häivenemisestä eri alojen välillä.

"Kilpailemme startupien kanssa talentista", Parkkinen kommentoi.

Rajasuon tulkinnan mukaan markkinointialan seksikkyys ei ole hiipunut, vaan muiden alojen yritykset ovat nykyisin samojen tarpeiden äärellä.

Työntekijät hakevat nyt Rajasuon mukaan merkityksellisiä pestejä, joissa pääsee vaikuttamaan asioihin. Se, mikä on merkityksellistä, riippuu työnhakijasta.

Rajasuon mukaan markkinointiala on epäonnistunut itsensä mainostamisessa, sillä alan yritysten pitäisi pystyä kertomaan, miten tärkeää työtä ne tekevät.

"Luovan alan pitäisi olla ajurina tässä muutoksessa."

Myös Parkkinen on huomannut, että merkityksellisyys on entistä isompi motiivi työnhakijoille.

"Kysyn usein meidän tiimiläisiltämme, miksi he työskentelevät Accenture Interactivella. Ykkösenä ovat merkitykselliset, ison skaalan hankkeet, joissa pääsee vaikuttamaan."

Markkinointitoimistojen oman mainonnan puute voi vaikuttaa siihen, että osaava työvoima valuu mediassa näkyviin yrityksiin. Rajasuon mukaan toimistot näkyvät lähinnä asiakastöidensä kautta.

"Mitä paremmin asiakkaidemme mainokset näkyvät, sitä enemmän saamme mainosta. Ehkä toimistojen pitäisi ottaa kantaa ja olla mieltä rohkeammin", Rajasuo pohtii.

Jotta markkinointi- ja muu luova ala kiinnostaa talenttia, täytyy yritysten panostaa työnantamielikuvan rakentamiseen.

"Meidän täytyy osallistua keskusteluun ja saada sitä kautta osaajia", Parkkinen summaa.

Rajasuo näkisi mielellään toimistoissa muun muassa ilmastonmuutoksen asiantuntijoita tai arkkitehteja.

Tulevaisuuden talentti on Parkkiselle ja Rajasuolle kysymysmerkki. Tulevaisuudessa ei ole vain yhtä laatikkoa, johon työntekijän profiilin täytyisi sopia.

"Töihin pitää ottaa erilaisia ihmisiä, jotta yritykseen saadaan erilaisia näkökulmia. Asiakkaat toivovat erilaisia ihmisiä toimistoon", Parkkinen kertoo.