Kotimaisille matkailijoille suunnattu markkinointikampanja 100 syytä matkailla Suomessa palkittiin Finnish Travel Gala 2019 -kilpailussa Vuoden matkailukuvan nostajana.

Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistyksen Suoma ry:n kampanja onnistui nostamaan kotimaisen matkailun kesän ilmiöksi, mikä heijastui myös osaltaan kotimaanmatkailun erinomaisina kasvulukuina. Kampanjan toteutuksesta vastasi markkinointiviestinnän toimisto Drama Queen.

Suoma ry:n puheenjohtaja Anne-Marget Hellén. kertoo olevansa erittäin ylpeä siitä, että kampanjan myötä yksittäiset yrittäjät yhdistivät voimansa, ja kilpailijoista tuli kumppaneita.

”Kampanja sai Suomen matkailutoimijat yhdistämään upealla tavalla voimansa, mutta se oli myös osoitus markkinointi- ja viestintäkoneiston onnistuneesta yhteispelistä”, Hellén arvioi tiedotteessa.

Kampanjan verkkosivusto 100syytä.fi julkaistuja kotimaisten matkakohteiden esittelykortteja luettiin touko-syyskuun aikana yli 1,2 miljoonaa kertaa. Sivustolla vieraili yli 400 000 kävijää.

Vahvasti digitaalisiin kanaviin rakennettu kampanja onnistui aktivoimaan matkailijat myös sosiaalisessa mediassa, jossa kampanjan kanavat keräsivät 13 000 uutta seuraajaa ja yhteensä tavoitettiin yli 1,5 miljoonaa suomalaista. Mediassa kampanja oli kesän aikana esillä 114 kertaa.

Kampanjan vauhdittama kiinnostus kotimaanmatkailuun heijastui hienosti myös majoitustilastoihin. Kotimaiset yöpymiset kasvoivat touko-heinäkuussa 6,4 prosenttia. Tämä vastaa yli 300 000 yöpymisvuorokautta.

”Kotimaan kohteiden markkinointi on aikaisemmin ollut pirstaloitunutta, eikä se ole tarjonnut inspiraatiota varsinkaan nuoremmille kohderyhmille. Kampanja on onnistunut synnyttämään aivan uudenlaista Suomi-fiilistä ja vastannut tämän päivän matkailijoiden tarpeeseen löytää tieto kootusti yhdestä paikasta”, toteaa kampanjan asiakkuusjohtaja ja Drama Queenin hallituksen puheenjohtaja Minna Koivurinta.

Tänä vuonna kolmatta kertaa toteutettu 100 syytä matkailla Suomessa -kampanja jatkuu ensi vuonna ja käynnistyy heti toukokuun alussa jatkuen syyskuun loppuun asti.

Lue lisää: Helsinki-Vantaan kampanja yllätti tallinnalaiset: ”Halusimme käyttää aitoja kuvia ihmisten keskuudessa”

Lue lisää: Rent a Finn -kampanja valloitti maailman: ”Tämä on ollut elämääni mullistava kokemus”