3 Kaverin jäätelö n jäätelöpurkki palkittiin keskiviikkoiltana maailman luetuimman pakkausdesignsivuston kuluttajapakkauksiin keskittyvässä gaalassa Yhdysvalloissa. The Dieline Awards -kilpailun tarkoitus on palkita maailman parhaat kuluttajatuotepakkaukset. 3 Kaverin jäätelöpurkki palkittiin gaalassa toisella sijalla Dairy-kategoriassa eli meijerituotteissa.

Aikaisempien Dieline Awards -voittajien joukossa on ollut muun muassa Coca-Cola n ja Pepsi n juomia, Google n pakkauksia, Lontoon Liberty-tavaratalon ruokapakkauksia, Marc Jacobs in ja Rihanna n Fenty-merkin kosmetiikkapakkauksia sekä M&M’s- ja All Sorts-makeispakkauksia. Aiempia suomalaisia palkinnon saajia ovat olleet muun muassa Kyrö Distillery n ginipullo ja Karhu n uudistettu olutpullo.

3 Kaverin jäätelön markkinoinnista ja brändistä vastaava Anna Wikholm kertoo M&M:lle, että palkinto on yritykselle suuri kunnia ja askel kohti tavoitetta nostaa suomalainen jäätelö designin rinnalle asiaksi, josta Suomi maailmalla tunnetaan.

3 Kaverin jäätelöpakkaus uudistettiin noin vuosi sitten yhdessä designtoimisto Kuudennen kanssa. Tavoitteena oli aiempaa informatiivisempi ja myös kansainvälisille markkinoille soveltuva purkki.

Uudistettuja purkkidesigneja on kaksi. Osaa purkeista kiertää teksti ”3KAVERIA” ja osassa on nostettu isosti esiin perustajakaverien lukumäärää kuvaava numero kolme. Lisäksi jokaiseen pakkauksiin on painettu tuotteesta kertova mikrotarina, joita on neljä erilaista.

Wikholmin mukaan pakkausten haluttiin ilmentävän yrityksen tapaa tehdä jäätelöä.

”Halusimme pakkauksiin leikkisyyttä, helposti lähestyttävyyttä ja tiettyä kotikutoisuutta, koska teemme muutenkin paljon asioita käsin.”

Pakkaus on myös kätevä viestintäkanava.

”Usein ihmiset syövät jäätelöä suoraan purkista, joten purkin kanssa vietetään paljon aikaa. Niinpä pakkaus on hyvä foorumi viestiä asioita. Halusimme nostaa purkkeihin tarinat raaka-aineista, ympäristöasioista, siitä, että tuotteessa aina on niin paljon makua kuin mahtuu ja siitä, ettei meillä ole salaisuuksia, kuten lisättyä ilmaa”, Wikholm sanoo.

Hän kertoo, että kuluttajat ovat ottaneet pakkaukset hyvin vastaan sekä Suomessa että Ruotsissa.

”Varsinkin leikkisyys ja tarinat ovat kiinnostaneet asiakkaita, ja niitä näkyy somessakin.”

Tällä hetkellä 3 Kaverin jäätelöä myydään Suomessa ja Ruotsissa, jossa sitä saa lähes 200 kaupasta Suur-Tukholman alueelta ja yliopistokaupungeista. Ruotsissa brändin myydyin tuote on vegaaninen jäätelö.

Kansainvälistymistä on tarkoitus jatkaa.

”Silmäilemme tällä hetkellä Eurooppaa, mutta on tosi hienoa saada tunnustusta Yhdysvalloistakin. Olisi upeaa nähdä vielä joskus tuotteemme sielläkin hyllyssä, mutta siihen on varmasti vielä matkaa”, Wikholm sanoo.

Kuluttajapakkauksiin ja kuluttajabrändeihin keskittyvä, vuonna 2007 perustettu The Dieline on maailman luetuin pakkausdesign-sivusto. The Dieline nosti 3 Kaverin jäätelöpakkausuudistuksen sivullaan esiin jo viime syksynä. Pakkausuudistuksesta ovat kirjoittaneet myös Packaging of the World ja World Packaging Design Society.