Häh?

Vaasanseudun Kehitys Oy Vasek ja 11 seudun energia-alan yritystä etsii 12 viikoksi kesätöihin energialähettilästä, jolle maksetaan kesältä yhteensä 30 000 euroa palkkaa, työsuhdeauto, hotelliyöpymiset sekä ruokailut (katso juttu myös ylhäällä). Hakuaika on mennyt jo umpeen ja energialähettilääksi valittu julkistetaan huhtikuun 18. päivä.

Mikä tämän kampanjan idea on, kesätyötä ja kampanjaa organisoinut Vasekin viestintäpäällikkö Suvi Markko?

Vaasan seudun työnantajat ovat aikaisemminkin tehneet yhteistä rekrykampanjointia. Nyt halusimme tehdä jotain näkyvämpää. Vaasan seudulla on maan alhaisimpia työttömyyslukuja ja joillain aloilla jopa työvoimapula. Energia-alalla on valtavasti kasvupotentiaalia, joten haluamme houkutella osaajia tänne. Kärkiyritykset lähtivät innolla mukaan kampanjaan.

Mistä tällainen idea tuli?

Otimme mallia Australiassa järjestetystä Best Job in the World -kampanjasta, missä Queenslandiin Suuren valliriutan paratiisisaarelle palkattiin yksi henkilö puoleksi vuodeksi vartijaksi. Hänen tehtävänsä oli uida, sukeltaa ja kertoa elämästään sosiaalisessa mediassa ja näin brändätä Australiaa matkailijoille. Hän sai palkkaa noin 84 000 euroa.

Mitä teidän energialähettilään tehtäviin kuuluu?

Hän tutustuu viikon jokaisen kumppaniyrityksen toimintaan ja heidän järjestämäänsä ohjelmaan. Lisäksi hänellä on aktiivinen rooli osallistua sosiaalisen median keskusteluihin ja tuoda eri yritysten näkökulmia esiin.

30 000 euroa on aikamoinen summa kesätyöstä. Uskotteko, että saatte rahoillenne vastinetta?

Olemme saaneet jo nyt paljon huomiota ja kontakteja. Jatkamme sitä työtä ja herätämme keskustelua. Esimerkiksi LinkedInissä Vaasan seutu on noussut työnhakijoiden valikoissa. Nuori polvi on hyvinkin tietoista kampanjastamme.

Oletteko saaneet paljon hakemuksia?

Hakemuksia on tullut 1 624 kappaletta. Suurin osa hakijoista on 20-29-vuotiaita korkeakouluopiskelijoita tai vastavalmistuneita, jotka työskentelevät sujuvasti englanniksi ja pärjäävät ruotsiksi. Tästä kohderyhmästä Vaasan seudun energiakeskittymän yritykset juuri etsivät tulevaisuuden osaajia. Kampanjan osumatarkkuus ja hakijoiden taso on siis ollut hyvä.