Raisio n klassikkobrändi Elovena viettää historiallista vuotta.

Yhtiön Välipalat-yksikön strategia- ja brändijohtaja Mika Kukkurainen kertoo, että vuosi 2017 on 92-vuotiaalle brändille merkittävin mitä tulee rahallisiin panostuksiin.

"Siihen liittyvät identiteettiuudistus ja uusi brändiviesti, jota olemme työstäneet ja jonka kanssa tulemme ulos myöhemmin keväällä", Kukkurainen kertoo M&M:lle.

Elovenan uudistettujen pakkausten suunnittelusta vastaa designtoimisto 358. Markkinointia Elovena tekee Bob the Robot in kanssa ja mediasuunnittelussa on mukana ToinenPHD.

Kukkuraisen mukaan Elovenan uudistustyöt alkoivat noin vuosi sitten. Prosessin aikana on toteutettu lukuisia kuluttajatutkimuksia, joissa on muun muassa testattu kuluttajien suhtautumista Elovenan erilaisiin asuihin.

"Kokeilimme Elovenalle monenlaisia asuja ja kampauksia. Kuluttajista kolme neljäsosaa kertoi meille, että Elovenan ainutlaatuisuus on nimenomaan tyttö kansallispuvussa. Monet käyttävät miljoonia luodakseen sellaisen hahmon. Siksi haluamme pitää Elovena-tytön omassa arvossaan", Kukkurainen kertoo.

Uudistuksen myötä Elovenan ilmettä haluttiin yksinkertaistaa, jotta brändiarvot aitous ja luonnollisuus tuleva esiin. Pakkauksista poistettiin muun muassa 2000-luvulla lisätyt liukuvärit ja logon koristeviivat.

"On selkeästi kolme asiaa, jotka ovat brändille korvaamattomia: Sininen väri, kaunis typografia ja Elovena-tyttö. Ne olemme halunneet selkeästi tuoda esiin identiteetissä", Kukkurainen kuvailee.

Raision mukaan Elovena-tuotteiden myynti kasvoi viime vuonna 10 prosenttia. Kauran suosio yleisesti Suomessa on viime vuosina kasvanut, mikä vaikuttaa myös Elovena-brändiin. Lisäksi luonnollisuuteen liittyvät arvot ja uudet välipalatuotteet lisäsivät houkuttelevuutta, Kukkurainen arvioi.

"Tuollainen kasvu on aika ainutlaatuista olemassa olevalle, isohkolle brändille. Halusimme lähteä tekemään uutta nyt, kun asiat ovat hyvin ja nimenomaan lisätä kaasua", Kukkurainen sanoo.

Ilmeuudistus alkaa annospikapuuron pakkauksista. Vuoden 2017 lopussa kaikki yli 60 Elovena-tuotetta tulevat kauppoihin uudella ilmeellä.