Henkseleitä paukuttaen markkinoille tullut 360com.com jätti keskiviikkona käräjäoikeuteen konkurssihakemuksen.

Yhtiö ei saanut koskaan valmiiksi päätuotettaan, All Media Platform -ohjelmaa. Yksi merkittävimmistä rahoittajista oli riskisijoitusyhtiö Stratos, jolta ei rahaa enää herunut.

- Yritimme olla mediatoimisto, mukana mobiilibisneksessä ja kehittää ohjelmistoa. Olisi pitänyt keskittyä ydinliiketoimintaan, toimitusjohtaja Mika Järvinen sanoo.

360com yritti mullistaa median ostamisen. Työkaluksi kehitettiin ohjelmistoa, jolla mainostajat voisivat itse suunnitella kampanjansa ja ostaa mediatilan netin kautta. Softan avulla mainostaja voi myös seurata kampanjansa suunnittelua mediatoimistossa. Intialaisen Netcraft-yrityksen kanssa kehitetty ohjelmisto on viittä vaille valmis.

Liiketoiminnan kehittymistä hidasti markkinoiden jäykkyys. Mediassa kauppatavat ovat vakiintuneita eikä niitä muuteta nopeasti.

- Työntekijät uskovat yhä liikeideaan. Aika ei vain riittänyt. Nyt olen valmis uuteen seikkailuun, Järvinen sanoo.

Yhtiön varsinainen omaisuus on keskeneräisessä softassa. Sitä tiiviisti kehittänyt tutkimusasiantuntija Risto Laine uskoo hänkin tuotteeseen.

- Jos ja kun tuote myydään olen halukas jatkamaan sen parissa, sanoo Laine.

Yksi mahdollinen ostaja on Netcraft, joka voisi viedä kehitystyön nopeasti loppuun.