vastaväittäjä

Reijo Jämes

1 Finnkino perui Trust-elokuvan ensi-illan, koska Elisa toi filmin samanaikaisesti tarjolle Elisa Viihde -palveluunsa. Ennen pitkää leffateatterit kuitenkin menettävät ensi-iltaoikeutensa muille jakelukanaville.

Isot Hollywoodin studiot ovat kohdistaneet elokuvateatterien asemaan painetta. Elokuvateatterien julkaisuikkuna on lyhentynyt kuudesta kuukaudesta neljään kuukauteen, ja ikkunaa pyritään supistamaan entisestään. Alalla on keskusteltu premium vod -konseptista, jossa elokuva olisi saatavilla laajakaistan välityksellä jo 60 päivää elokuvateatteriensi-illan jälkeen.

Käynnissä on rakennemuutos, jossa elokuvateatterin pitää pystyä uudistumaan ja ansaitsemaan oikeutus olemassaoloonsa. Iso kangas, huippuluokan katsomiskokemus, oheispalvelut, yhteinen elämys ja 3D ovat kaikki elokuvateatterin valtteja.

Elokuvateatteriensi-ilta on studioille edelleen äärimmäisen tärkeä elokuvan lanseerauksessa, ja siihen ne kohdistavat myös suurimmat markkinointipanostuksensa. Studioilla ei ole varaa sivuuttaa elokuvateatteria jakelukanavana, joten en myöskään allekirjoita väitettä ensi-iltaoikeuden menettämisestä.

Rajankäyntiä tapahtuu, ja siitä on yhtenä ääriesimerkkinä lähinnä indie-elokuvilla tehdyt kokeilut samanaikaisesta ensi-illasta elokuvateatterissa ja vod-palvelussa. Finnkino ei halua tukea tällaisia kokeiluita. Trust-elokuvan kohdalla kysymys oli siis periaatteellisesta kannanotosta.

2 3D on ollut elokuvateattereille tärkeä, mutta 4D on sitten hankalampi juttu. Viinanmyyntiä?

Jos 4D:llä tarkoitetaan näkö- ja kuuloaistiin perustuvan elokuvakokemuksen esimerkiksi tunto- tai hajuaistein tapahtuvaa tehostamista, niin se on kyllä jo olemassa ja käytössä, mutta toistaiseksi marginaalisessa mittakaavassa.

Huvipuistoympäristöissä neljäs ulottuvuus tarkoittaa esimerkiksi liikkuvia penkkejä, keinotekoisten tuoksujen käyttämistä, tuulta, vesipisaroita... Konsepti tuskin yleistyy elokuvateattereissa, viinan myynti on sitten toinen juttu.

3 Elokuvilla menee hyvin, mutta elokuvamainonta jatkaa zombien lailla tästä eteenpäinkin.

Valkokangasmainokset ovat pääsääntöisesti televisioon tehtyjä, ja niiden sopivuus isolle kankaalle voi joskus kärsiä. Silloin tällöin näkee hyvää, erityisesti elokuvateatteriympäristöön tarkoitettua mainontaa, joka voi toimia kuin minielokuva.

Meillä ei juuri ole mahdollisuutta vaikuttaa mainonnan sisältöön, mutta toki toivoisi sen olevan viihdyttävää eikä pitkästyttävää.

4 Siirtyminen pois Sanoma-konsernista tulee vaikeuttamaan Finnkinon markkinointia merkittävästi.

Ei ollenkaan, esimerkiksi muutokset kuluttajien median käytössä ovat ohjanneet markkinointiamme jo pitkään. Hyödynnämme muun muassa omaa saittiamme ja sosiaalista mediaa entistä enemmän, monessa tapauksessa viestimme niiden välityksellä jopa yksinomaan. Markkinointipanostuksemme tuskin kasvavat, mutta allokoimme niitä täsmällisemmin ja tehokkaammin.