Media

Laura Kukkonen 4.8.2015 14:20 päivitetty 4.2.2016 10:59

A-lehdet ulkoisti Tuulilasin journalistiset sisällöt

Kuvakaappaus Tuulilasin verkkosivuilta

Autolehden sisällöistä vastaa jatkossa Jukka Röngän johdolla Närsäkkälän Viestintä, joka on luotsannut A-lehtien Urheilulehteä yli 10 vuoden ajan.

A-lehdet on myynyt autolehti Tuulilasin sisällöntuotantoliiketoiminnan Närsäkkälän Viestintä Oy:lle.

Maanantaina 3. elokuuta Närsäkkälän Viestinnälle siirtyi liiketoimintojen mukana lehden toimituksen henkilöstö vanhoina työntekijöinä, kertoo A-lehtien toimitusjohtaja Juha Blomster M&M:lle.

"Närsäkkälän Viestintä tekee Jukka Röngän johdolla myös Urheilulehteä, ja ihan saman mallin mukaan olisi tarkoitus tehdä Tuulilasia", Blomster sanoo ja lisää, että A-lehdet vastaa edelleen lehden markkinoinnista, myynnistä ja asiakaspalvelusta.

Jukka Rönkä ryhtyi Urheilulehden päätoimittajaksi vuonna 2001. Röngän ja Jari Kupilan omistama yritys uudisti lehteä, joka vuoden päästä myytiin A-lehdille. Viestintäyrityksen käsialaa on ollut myös Tuulilasin keväällä toteutettu uudistus.

"Lehti kaipaa muutenkin vielä kovempaa vaihdetta ja uudistumista, jota Närsäkkälä on vienyt tosi hyvin eteenpäin. Ajattelimme, että viedään tämä sitten kunnolla loppuun asti, kun saimme keväällä niin hyviä kokemuksia", Blomster kertoo.

Tuulilasin levikki on ollut laskusuunnassa viime vuodet, ja viimeisimpien Media Audit Finlandin tietojen mukaan lehden levikki on 53 187. Tuulilasin verkkosivusto keräsi 166 635 sivulatausta viime viikolla.

Osaamisesta kiinni

Tuulilasin ja Urheilulehden tilanne ei kerro A-lehtien kehityksestä yleisesti, Blomster sanoo. Hän lisää, että Tuulilasi sopi Närsäkkälän Viestinnän konseptiin.

"Tällä hetkellä meillä ei ole muita suunnitelmia. Tämä ei ole mikään strateginen linja, että [muissa lehdissä] siirryttäisiin samaan. Koskaan ei tiedä, mitä tulevaisuudessa tapahtuu", Blomster sanoo.

Blomster kehuu journalistista osaamista Närsäkkälän Viestinnässä, joka listaa päätoimialakseen mainostoimistot. Urheilutoimittajana uraansa tehnyt Rönkä on aiemmin toiminut muun muassa Veikkaaja-lehden päätoimittajana ja Ylen jalkapallo-otteluiden kommentaattorina.

"Jos he itseään haluavat kutsua viestintätoimistoksi, niin sellaiseksikin voi kutsua. Minusta se on ihmisistä kiinni, ja näillä ihmisillä on sellaista osaamista, että uskon heidän pystyvän tekemään tällaisenkin työn", Blomster sanoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö