Suomalaiset ovat rakastaneet Aakkosiaan jo puolen vuosisadan ajan. Ensimmäinen Aakkoset-pussi, Salmiakkiaakkoset, tuli markkinoille vuonna 1970.

Kirjaimet ja kieli ovat aina olleet erottamaton osa Aakkoset-makeisia. Suomalaiset ovat bongailleet karkeista tuttuja kirjaimia jo 50 vuoden ajan ja muodostaneet niistä sanoja.

Nyt Aakkosten viettäessä 50-vuotisjuhlavuotta Suomessa puhutaan useita kieliä suomen lisäksi. Aakkoset haluaa muuttua mukana. Siksi makeisbrändi tuo 50-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi pusseihin uusia kieliä.

Makeispusseihin päivitetyt kielet ovat Suomen virallisten kielten (suomi ja ruotsi) ja puhutuimpien vieraiden kielten (venäjä, viro, arabia) lisäksi englanti sekä inarinsaame. Uudet kielet näkyvät niin pussien painatuksissa kuin itse makeisissa, joista löytyy uusia kirjaimia.

Aakkoset-brändin valmistajan Cloettan makeispussien tuoteryhmäpäällikkö Heidi Pekkala kertoo, että uudistetut makeiset ja pussit ovat brändiltä ajassa kiinni oleva teko, joka heijastelee myös brändin arvomaailmaa. Kielet on valittu pusseihin niiden puhujamäärän ja merkityksen perusteella. Erilaisia kirjaimia löytyy karkeista nyt yhteensä melkein 60.

”Uusien kielten tuominen Aakkosiin on brändin näköinen teko, joka tuntuu merkitykselliseltä ja viestii arvomaailmastamme. Yhteiset Aakkoset kumpuaa brändin ytimestä ja heijastelee yhteiskuntamme muutosta ja nykytilaa”, Pekkala kertoo M&M:lle.

Suomessa on viime aikoina keskusteltu paljon monikulttuurisuudesta ja maahanmuutosta. Cloettan makeisten markkinointipäällikkö Maija Paakkanen kertoo, että yhteiskunnan monikielisyyden huomioiminen ei ole kannanotto, vaan ympäröivän yhteiskunnan näkyväksi tuomista sellaisena kuin se on.

”Se, että mainoksessa näkyy eri kieliä puhuvia ihmisiä on pelkästään nykyaikaa ja realiteetti. Suomessa puhutaan nyt ja tulevaisuudessa useita eri kieliä, ja koska kirjaimet ja kieli ovat erottamaton osa Aakkosia, haluamme heijastella tätä yhteiskunnan muutosta ja nykytilaa.”

”Tunnettuna brändinä haluamme käyttää ääntämme hyvään ja auttaa meitä kaikkia ymmärtämään toisiamme ja arvostamaan moninaisuutta”, Paakkanen sanoo M&M:lle.

Kieliversiot löytyvät suurimmista Aakkoset-pusseista: Aakkoset Sirkuksesta, Aakkoset Chocosta, Aakkoset Hedelmästä ja Aakkoset Salmiakkisekoituksesta. Tuotteet tulevat kauppoihin touko-kesäkuusta 2020 alkaen ja ovat saatavilla koko juhlavuoden ajan.

Ruotsalaiseen Cloetta-elintarvikekonserniin kuuluva Cloetta Suomi tunnetaan Aakkosten ohella muun muassa Jenkki-, Läkerol-, Sisu-, Mynthon- ja Tupla-brändeistään. Cloetta Suomi työllistää 220 henkeä. Yrityksen liikevaihto vuonna 2019 oli 125 miljoonaa euroa.