Bonnier Group iin kuuluva, ruotsalainen äänikirjapalvelu BookBeat on kerännyt yli 11 000 kokeilijaa Suomessa.

Sovellus lanseerattiin suomalaisille toukokuussa 2016. Markkinointitoimet alkoivat heinäkuussa.

BookBeatin toimitusjohtajan Niclas Sandin in mukaan Suomessa syntynyt reaktio on ylittänyt yhtiön odotukset.

"Uuden markkinan rakentaminen alusta ja uusien kuluttajakäyttäymismallien luominen vie yleensä aikaa. Vaikuttaa siltä, että suomalaiset käyttäjät ovat odottaneet tämän kaltaista palvelua", Sandin sanoo.

Tällä hetkellä BookBeat tarjoaa kahden viikon ilmaista kokeilujaksoa, jonka jälkeen sovelluksen kuukausihinta on 16,90 euroa. BookBeat toimii kuin suoratoistopalvelut. Kiinteällä hinnalla voi siis lukea ja kuunnella niin monta kirjaa kuin haluaa.

BookBeat odottaa kasvun Suomessa jatkuvan ja aikoo lisätä äänikirjojen tuotantoa. Suurin osa suomalaisista kustantamoista on nyt liittynyt palveluun, yhtiö kertoo tiedotteessaan.

"Kun kustantamot näkevät, että äänikirjamarkkinalla on iso potentiaali, uskomme, että myös tuotanto ja valikoima kasvavat", Sandin sanoo.

BookBeat työskentelee yhdessä kustantamoiden kanssa äänikirjojen luomisessa ja tuodakseen uusia, äänikirjamarkkinoilla menestyneitä kirjailijoita Suomeen.