Lifestyle

Aleksi Ylä-Anttila 17.6. 11:47

"Äänikirjojen Netflixinä" tunnettu BookBeat kasvaa kohisten Suomessa – suosion taustalla erityisesti kaksi asiaa

Colourbox

BookBeat arvioi ylittävänsä 100 000 maksavan asiakkaan tason Suomessa kesän aikana.

Äänikirjapalvelu BookBeatin analyysi osoittaa, että äänikirjoja kuunneltiin tänä vuonna kesäkuun ensimmäisellä puoliskolla 141 prosenttia enemmän kuin vastaavana aikana vuonna 2018.

Kesäkuun alussa suomalaiset asiakkaat kuuntelivat päivässä keskimäärin hieman alle tunnin verran äänikirjaa. Päivittäisen kuuntelun kasvu alkoi jo toukokuun lopulta, olkoonkin, että sunnuntai 26.5. oli kuuntelumäärissä alhaisempi kuin lähimmät päivät – suomalaiset katsoivat jääkiekkoa äänikirjoista nauttimisen sijaan.

BookBeatin Suomen-liiketoimintojen kehityksestä vastaava Sari Forsström arvioi, että suurta suosion kasvua selittää erityisesti kaksi asiaa.

Äänikirjojen ja audion kysynnän kasvu on kansainvälisen trendi, joka on nyt rantautunut vahvasti myös Suomeen. Lisäksi suomalaisten aktiivinen älypuhelimien käyttö vauhdittaa äänikirjojen suosion kasvua.

"Kun melkein kaikilla suomalaisilla on nykyään älypuhelin, se mahdollistaa tällaisen palvelun nopean leviämisen. Lisäksi kuluttajat ovat nyt omaksuneet myös kirjojen kohdalla muun muassa Netflixistä ja Spotifysta tutun kuukausimaksullisen mallin, jossa voi valita rajattomasti isosta valikoimasta", Forsström kertoo.

BookBeat on osa ruotsalaista Bonnieria, samoin kuin Akateeminen Kirjakauppa ja verkkokauppa Adlibris. BookBeatilla oli vuodenvaihteessa yli 70 000 maksavaa asiakasta. BookBeat myy kuukausimaksullista mobiilisovellusta, jolla voi kuunnella tuhansia äänikirjoja ja lukea e-kirjoja.

BookBeat laskee ylittävänsä 100 000 maksavan asiakkaan tason Suomessa kesän aikana. Forsström ei kerro, kuinka kaukana rajapyykki on tällä hetkellä, mutta kehitys näyttää hänen mukaansa sitä, että tavoite saavutetaan.

"Tavoite on hyvin realistinen. Nyt näyttää siltä, että tämä raja kesän aikana ylittyy."

BookBeatin markkinointipäällikkö Ella Peltovuori kertoo, että palvelu markkinoi Suomessa hyvin monipuolisesti.

"Teemme markkinointia hyvin laidasta laitaan. Olemme alusta alkaen kokeilleet paljon kaikkea ja jatkaneet toimiviksi havaittuja toimenpiteitä."

"Teemme paljon tv-mainontaa, radiomainontaa ja ulkomainontaa. Lisäksi teemme aktiivisesti vaikuttajamarkkinointia. Mukana on vaikuttajia mikrovaikuttajista ihan suurimpiin vaikuttajiin. Lisäksi teemme mainontaa eri sosiaalisen median kanavissa", Peltovuori kertoo.

BookBeatin tarkkaa vuosittaista markkinointibudjettia Suomessa Peltovuori ei kerro, mutta mediapanostus Suomessa on hänen mukaansa merkittävä.

"Suomi on yksi meidän päämarkkinoistamme Ruotsin ja Saksan lisäksi, joten markkinointibudjetti Suomessa on ihan merkittävä", Peltovuori sanoo.

Kesäkuun alun kuunnelluimmat äänikirjat olivat Camilla Läckbergin Kultahäkki (Otava), J. K. Rowlingin Harry Potter ja Feeniksin kilta (Pottermore) ja Michelle Obaman Minun tarinani (Otava).

BookBeat on Suomen äänikirjapalveluiden markkinajohtaja. Vuonna 2016 lanseeratun BookBeatin päämarkkinat ovat tällä hetkellä Ruotsi, Suomi ja Saksa. BookBeatin omistaa ruotsalainen Bonnier.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö