BookBeatin liikevaihto kasvoi 114 prosenttia vuonna 2019 ja oli 30 miljoonaa euroa. Vuotta aiemmin liikevaihto oli 14 miljoonaa euroa. Palvelu ylitti siten 100 prosentin kasvutavoitteensa.

Maksavien BookBeat-käyttäjien määrä ylitti vuoden aikana neljännesmiljoonan, kun kaikki markkina-alueet lasketaan yhteen.

Kasvu tapahtui pääasiassa BookBeatin kolmella päämarkkinalla: Ruotsissa, Suomessa ja Saksassa. Ruotsin markkinan käyttäjämäärä oli edelleen suurin. Suomessa BookBeatilla on yli 100 000 käyttäjää.

BookBeat toimii samalla periatteella kuin suosittu elokuvien ja tv-sarjojen suoratoistopalvelu Netflix. Palvelun tilaaja saa lukea ja kuunnella kirjoja rajattomasti älypuhelimellaan tai tabletillaan.

Kesäkuusta 2019 alkaen BookBeat on ollut saatavilla 25 EU-maassa.

Vasta neljä vuotta sitten perustettu BookBeat on hyvä esimerkki äänikirjojen kasvavasta suosiosta.

Kasvava markkina vetää puoleensa uusia toimijoita, toteaa BookBeatin toimitusjohtaja Niclas Sandin.

”Lähitulevaisuudessa kaikki äänikirjapalvelut, mekin, tulemme haastetuiksi joka puolella Eurooppaa suurten ja kilpailukykyisten toimijoiden toimesta.”

”Meidän käsityksemme on, että tällaisella kapealla niche-alueella voi voittaa, kun laittaa keskiöön tuotteen kehittämisen ja datan analysoimisen tämän tukena”, Sandin kertoo tiedotteessa.

Vuonna 2016 lanseeratun BookBeatin päämarkkinat ovat tällä hetkellä Ruotsi, Suomi ja Saksa.

”Suomessa olemme suosituin, yli 100 000 maksavan käyttäjän, äänikirjapalvelu, ja tämä markkina on luonnollisesti meille tulevaisuudessakin yksi tärkeimmistä kehityskohteista”, Sandin sanoo.

BookBeatin omistaa ruotsalainen Bonnier.