Arvostetuimmat brändit 2018

Kati Haapakoski 5.10. 09:00

Abloy, Fiskars ja Fazer ovat Suomen arvostetuimmat brändit

Antti Nikkanen

Taloustutkimuksen ja Markkinointi & Mainonnan Brändien arvostus 2018 -tutkimus selvitti 541 brändin arvostuksen suomalaisten keskuudessa.

Avaimistaan ja lukoistaan tunnettu Abloy on suomalaisten arvostetuin brändi vuonna 2018. Puutarhanhoitoon, ruoanlaittoon ja askarteluun tuotteita valmistava Fiskars on kakkonen. Kolmannelta sijalta löytyy leipomo- ja ruokapalvelualalla toimiva Fazer.

Fiskars kuitenkin hallitsee kärkikymmenikköä. Kymmenen arvostetuimman brändin joukossa on peräti neljä Fiskarsin omistamaa brändiä: Fiskars, Arabia, Hackman ja Iittala. Fazerilta kärkikymmenikköön kiilaa kaksi brändiä: Fazer ja Fazerin Sininen.

Brändien ranking perustuu Taloustutkimuksen ja Markkinointi & Mainonnan yhteiseen Brändien arvostus 2018 -tutkimukseen.

Kymmenen kärkibrändiä olivat: Abloy, Fiskars, Fazer, Fazerin Sininen, Arabia, Yle, Hackman, Iittala, Valio ja Google.

Vastaavaa tutkimusta on tehty vuodesta 1997 saakka, mutta tämänvuotiset tulokset eivät ole vertailukelpoisia aiempiin, koska tutkimustapa uudistettiin. Kaikkiaan tutkimuksessa oli mukana 541 brändiä.

Tutkitut brändit valittiin esitutkimuksessa maaliskuussa 2018. Esitutkimuksessa selvitettiin spontaanisti tunnetuimmat brändit 64 tuoteryhmässä.

Esitutkimus toteutettiin Taloustutkimuksen valtakunnallisessa nettipaneelissa. Kussakin tuoteryhmässä vastaajia oli noin 500, siten että yksi vastaaja kertoi tuntemansa brändit 9–10 tuoteryhmässä.

Esitutkimuksessa brändin tuli pääsääntöisesti saavuttaa viiden prosentin tunnettuus päästäkseen tutkimukseen mukaan. Varsinainen tutkimus toteutettiin ensi kertaa nettikyselynä. Osa vastaajista värvättiin huhti–toukokuussa 2018 Taloustutkimuksen valtakunnallisten kuluttajatutkimusten yhteydessä ja osa oli Taloustutkimuksen nettipaneelin jäseniä.

Tutkimuksen kohderyhmä oli 15–79-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti Ahvenanmaan maakuntaa lukuun ottamatta. Tutkimukseen vastasi noin 6 900 henkilöä ja se toteutettiin kesäkuussa 2018.