26.4.2002 08:07 päivitetty 4.2.2016 11:36

Absolute aloittanee raastuvassa

Jussi Ahteen lehtenä paljon julkisuutta saanut, ilmaisjakeluun tuleva muoti-ja lifestyle-lehti Absolute voi viedä tekijänsä raastupaan jo ennen kun ensimmäinen numero on ulkona.

Marbellassa ja Madridissa ilmestyvä espanjalainen muoti- ja lifestyle-lehti Absolute on palkannut juristin selvittämään asiaa.

— Tässä puhutaan tavaramerkki- ja toiminimilaeista, kommentoi Jukka Sankamo Lakiasiantoimisto Almgren & Sankamosta.

— Liikeidean voi kopioida, mutta nimillä on suoja, vaikka toiminta olisi eri maassa.

Lupaa tiedustelematta

Marbellassa seitsemän vuotta ilmestyneen Absolute Marbellan entinen omistaja ja nykyinen bisneskonsultti Aki Kujala harmittelee, mikseivät suomalaiset ottaneet heihin yhteyttä.

— Mieluummin olisimme keskustelleet yhteistyöstä kuin korvauksista, sanoo Kujala, joka muistuttaa, että Ahde on itse kertonut kopioineensa idean Etelä-Euroopasta.

Suomessa Absolute Media Oy Ltd:n perustajat eivät vielä tiedä espanjalaislehden reaktioista.Toimituspäällikkö Susanna Hillenbrand kertoo, että lehti on tuttu, mutta toistaiseksi he eivät ole kuulleet mitään sen suhtautumisesta saman nimen käyttöön.

— Sen sijaan Absolut vodkan maahantuoja oli kiinnostunut tulemaan avajaisjuhliimme, mutta pääkonttori Ruotsista kielsi sen.

Yksityisen rahan turvin

Hillenbrandin mukaan ilmoittajat ovat ottaneet kahdeksas toukokuuta ilmestyvän Absoluten hyvin vastaan.

— Isot kansainväliset branditkin ovat tulossa mukaan, esimerkiksi Versace mainostaa takakannessa.

12 kertaa vuodessa ilmestyvä Absolute jaetaan ilmaiseksi paremman luokan ravintoloissa ja muotiliikkeissä. Lehteä painetaan 30 000 kappaletta hyvälaatuiselle sadan gramman paperille.

Yhtiö haeskeli ulkopuolisia sijoittajia, mutta neuvottelut eivät ole edenneet. Toiminta käynnistyi muutaman yksityisen sijoittajien varoin.

Esimerkiksi Mediatoimisto Dagmar on näyttänyt lehdelle vihreää valoa asiakaskirjeissään.

— Se varmasti piristää kilpailua. Uudet julkaisut ovat aina tervetulleita, kommentoi konseptiin perehtynyt media-assistentti Sanna Kolamo.

Pekka Virolainen