Viimeiset kolme vuotta Ketonen on vastannut mainonnan teknologiayhtiö Adformin kotimaisista mainostaja-asiakkuuksista. Ennen Adformia Ketonen toimi 11 vuotta Sanomalla myynnin ja digitaalisen kehityksen tehtävissä.

Adform tarjoaa mediataloille, toimistoille ja mainostajille kokonaisvaltaisia digitaalisen mainonnan työkaluja ohjelmalliseen ostamiseen, myyntiin sekä mainonnan seurantaan ja hallintaan. Yrityksen asiakkaita Suomessa ovat muun muassa Kesko, LähiTapiola ja Verkkokauppa.com.

Ketonen kertoo yhtiön tiedotteessa tulleensa Adformille kolme vuotta sitten, koska hän halusi entistä paremmin ymmärtää, mitä mahdollisuuksia digitaalisen mainonnan työkalut voivat tarjota.

”Samalla tavoitteeni on ollut lisätä mainostaja-asiakkaiden ymmärrystä teknologian tuomista mahdollisuuksista ja tuoda läpinäkyvyyttä ohjelmalliseen ostamiseen, auttaen asiakkaita saamaan parempaa tuottavuutta mainonnalle”, Ketonen kertaa.

Adform on Ketosen mukaan myös aktiivisesti mukana viemässä toimialaa eteenpäin yhdessä alan tekijöiden kanssa Suomessa.

Vuoden alussa Google ilmoitti, että niin sanotut kolmansien osapuolten evästeet (cookiet) poistuvat Chrome-selaimesta lähivuosina. Evästeillä käyttäjää voidaan seurata hänen vieraillessaan eri sivustoilla, ja mainontaa on voitu kohdistaa siten oikeille kohderyhmille.

Yhteistyössä mediatoimisto Dagmarin, IPG Mediabrands Finlandin ja Sanoman kanssa Adform on hiljattain pilotoinut uutta tapaa kohdentaa mainontaa hyödyntäen julkaisijoiden ensikäden käyttäjädataa, joka voi perustua esimerkiksi siihen, että käyttäjä on identifioitu ollessaan kirjautuneena julkaisijan palveluun.

Suomessa tehdyn yhteistyön avulla projektin osapuolet ovat Ketosen mukaan kyenneet jo ottamaan ison askeleen kohti tulevaisuutta tarjoamalla enemmän ja relevantimpaa kohderyhmää, jolle kohdistaa personoidumpaa mainontaa tutuissa mediaympäristöissä.

”Samalla julkaisijat voivat jatkossa lisätä mainostuottojaan, kun kampanjoita kohdistuu aiempaa enemmän kotimaisiin medioihin. Mainostajat voivat olla myös varmempia siitä, että käyttäjien tietoja hallinnoidaan muun muassa GDPR:n mukaisesti”, Ketonen kertoo.

Nyt toteutettujen pilottien tuloksia tullaan jatkossa hyödyntämään kansainvälisesti Adformilla.

Tanskalaisella Adformilla on yli 700 työntekijää 26 maassa. Yrityksen asiakkaita ovat maailman suurimmat mainostajat, mediatalot ja julkaisijat, sekä digi- ja mediatoimistot.

Suomessa toiminta alkoi 2012. Adformin Suomen liikevaihto tilikaudella 2019 oli 1,4 miljoonaa euroa ja tulos 48 000 euroa.