Kampanjacheck

Tapaus: HOK-Elannon Kauppakassi-palvelu

Tavoite: Saada asiakkaat ruoan verkkokauppaan ja lisätä Kauppakassin tunnettuutta

Kuka tekee: HOK-Elanto, Alepa, Digital Foodie

Mediat: Sanomalehdet, bannerimainonta, esitteet ja mobiiliseinät Helsingissä

S-ryhmä on myynyt ruokaa verkkokaupassa pian kaksi ja puoli vuotta. Pääkaupunkiseudulla toimivassa Kauppakassi -palvelussa asiakas voi tilata päivittäistavaraostoksensa verkkokaupassa Alepan hinnoin ja saada ne kotiin kuljetettuna samana päivänä. Asiakkaalta veloitetaan erillinen toimitusmaksu.

Kesäkuussa HOK-Elanto toi Helsingin keskustaan Kauppakassi-mobiiliseiniä, joista ruokaostokset voi tilata esimerkiksi kännykällä. Tilaaminen tapahtuu mobiililaitteella, jolla luetaan seinässä näkyvän tuotteen viivakoodi.

Brittiläinen kauppaketju Tesco kokeili vastaavanlaista virtuaalimyymälää Etelä-Koreassa kesällä 2011. Alepa-ketjun aluejohtaja Merja Saari kertoo HOK-Elannon katsoneen Kauppakassi-palveluun mallia ulkomailta, etenkin Isosta-Britanniasta ja Tescon verkkokaupasta.

Mobiiliseinä kauppaa heikosti

Elielinaukiolla, Asematunnelissa ja vielä toistaiseksi Kluuvin kauppakeskuksessa sijaitsevat mobiiliseinät (kuvassa) eivät ole lyöneet läpi ostokanavina. Seinien kautta on ladattu sovelluksia puhelimiin, ja ennen kaikkea seinät ovatkin palvelun mainoksia.

"Tilaaminen seinän kautta ei ole Suomessa ainakaan vielä kovin suosittua. Se herättää kovasti mielenkiintoa, mutta sitä kautta ei tule kauppoja", Saari kertoo.

"95-97 prosenttia Kauppakassin tilauksista tulee verkon kautta."

HOK-Elanto on mainostanut palvelua sanomalehdissä ja verkossa. Helsingin Sanomissa on ollut syksyn aikana pari etusivun mainosta ja paikallislehdissä palvelu on mainittu Alepan perinteisen mainoksen ohessa. Lisäksi Alepoissa on saatavilla esitteitä palvelusta.

"Verkossa olemme kokeilleet jonkin verran täsmämainontaa. Esimerkiksi Kauppalehdessä mainostimme palvelua tabletin käyttäjille."

Mainontaa tekee HOK-Elannon oma markkinointitiimi.

Verkossa ei tehdä pikkuostoksia

Kauppakassi-palvelun ovat ottaneet omakseen etenkin kaksi isoa ostajaryhmää: pienten lasten äidit ja eläkeläiset. Saaren mukaan palveluun on muodostunut vakituinen asiakaspiiri. Suurin osa asiakkaista tekee ostoksia useita kertoja eli palvelu ei jää kertakokeiluksi.

"Pari kertaa kuukaudessa on aika yleinen ostokäyttäytyminen", Saari sanoo.

Palvelua ei juuri käytetä pieniin ostoksiin, vaan sieltä tilataan kerralla paljon. Keskiostot ovat lähemmäs sata euroa. Saari kertoo asiakkaiden hankkivan palvelun kautta laajasti koko Alepan valikoiman tuotteita. Usein ostoskoriin päätyy virvoitusjuomia, mehuja sekä hedelmiä ja vihanneksia.

Palvelussa on mukana neljä Alepaa, jotka toimivat keräilymyymälöinä.

"Kauppakassin tuotteet otetaan samoista hyllyistä, mistä asiakkaatkin ottavat tuotteet."

HOK-Elanto ei paljasta Kauppakassin asiakasmääriä. Palvelu saa joka viikko uusia käyttäjiä. Samalla lisääntyy myös myynti.

"Palvelu on pienehkön Alepan kokoista liiketoimintaa."

Kumppani vaihtoon

Alun perin kumppaniksi valikoitui ravintolaruoan kotiinkuljetuspalvelu Gastronautti , jolta HOK-Elanto osti verkkokaupan tekniikan ja kuljetuspalvelun.

Maaliskuussa Gastronautti keskitti toimintansa Turkuun ja luopui pääkaupunkiseudun Kauppakassin toiminnasta. Palvelun uudeksi kumppaniksi valikoitui Digital Foodie , joka teki jo ennestään yhteistyötä S-ryhmän kanssa.

Saari uskoo Kauppakassin toiminnan laajenevan pääkaupunkiseudun ulkopuolelle tulevaisuudessa. Kysyntää on jo. Saari ei kuitenkaan osaa sanoa erityisiä laajentumistavoitteita.

Ruoan verkkokauppa on Suomessa vielä niin uutta, ettei sillä taota suuria summia.

"Tämä on tällä hetkellä markkinointia ja tapa kasvattaa asiakkaita uusiin ostotottumuksiin."

TV-Check top 40 Viikon mainostajat