Kyrö Distillery Company ryhtyy vauhdittamaan kasvuaan yhteistyöllä digimarkkinointitoimisto Hopkinsin kanssa. Tähän asti Kyrö on hoitanut digimarkkinointiaan pääasiassa omin voimin.

Kyrö Distilleryn kaupallinen johtaja Sanna Dooley kertoo M&M:lle, että syy kumppanin ottamiselle mukaan on katseen suuntaaminen aiempaa voimakkaammin ulkomaille, ensi vuonna erityisesti Saksaan. Suomessa markkinointi on alkoholilainsäädännön vuoksi tiukasti rajoitettua, joten tislaamo on ollut lähinnä orgaanisen somenäkyvyyden ja tarinankerronnan varassa.

Kansainvälisillä markkinoilla tehokkaasti kilpaillakseen Kyrö perusti aiemmin tänä vuonna Saksaan tytäryhtiön, jonka myötä myös väkevien tuotteiden verkkokauppa ja mainonta tulivat mahdollisiksi Suomen ulkopuolella.

Yhteistyö Hopkinsin kanssa koskee kuitenkin sekä Suomen että Saksan markkinoita.

”Suomessakin työstämme sisältöämme nettisivuilla ja somekanavissa ja markkinoimme kaikkia niitä tuotteita, joiden kohdalla se on mahdollista, mutta muuten keskitymme tällä hetkellä vahvasti Saksan-markkinan kasvattamiseen”, Dooley kertoo.

Hopkins auttaa sosiaaliseen mediaan ja kotisivuille tuotettavan sisällön kehittämistä analytiikan avulla.

”Sisällön tuotamme kokonaan itse pitkäaikaisen designtoimistomme Werkligin tukemana. Koen, että se on meillä iso vahvuus. Hopkins taas on taitava viestin jalkauttamisessa ja analytiikan tuomisessa mukaan. Opimme koko ajan paremmin, mikä viestinnällinen kulma toimii somessa ja kotisivujen sisällössä”, Dooley sanoo.

Kyrön ja Hopkinsin yhteistyö tulee pitämään sisällään digimarkkinoinnin kokonaisvaltaisen kehittämisen Suomen ja Saksan markkinoilla. Tämä tarkoittaa digimarkkinoinnin strategian, hakukonenäkyvyyden, maksetun mainonnan sekä analytiikan kehittämistä. Suomessa brändi tunnetaan jo erinomaisesti ja tavoitteena on olemassa olevan brändipääoman muuttaminen myynniksi. Saksassa työ aloitetaan brändin tunnettuuden kasvattamisella.

Saksassa koko pelikenttä on lainsäädäntöä myöten varsin eri näköinen kuin Suomessa.

”Siellä meidän pitää samaan aikaan kasvattaa tunnettuutta kattobrändille Kyrö Distillerylle ja myyntiä tuotteille.”

Kyrö Distillery on tehnyt tänä vuonna saksalaisen luovan toimiston kanssa brändifilmin ja sen tueksi tuotefilmit. Niiden kautta Saksassa edetään suorastaan perinteisin markkinoinnin keinoin. Tarkoituksena on tukea myyntiä sekä omassa verkkokaupassa että muissa kanavissa.

”Brutally Finnish -kampanja alkoi viime viikolla, ja ensi vuonna teemme enemmän jatkuvan markkinointistrategian mallin mukaan”, Dooley sanoo.

Uusi brändifilmi on kansainvälistä markkinointia, erityisesti Saksaa, varten kehitettyä materiaalia, jota ei voida Suomessa hyödyntää maksettuna mainontana. Tislaamon tarinan tavoin saunasta alkavalla videolla tislaamon perustajiin kuuluva brändijohtaja Mikko Koskinen kävelee isokyröläisessä maalaismaisemassa ja esittelee Suomea, Kyrö Distilleryä ja sen tuotteita. Tavoitteena on tuoda videolla esiin sekä kattobrändiä ja tarinaa että tuotteita.

Tavoitteena verkkokauppamyynnin tuplaaminen

Oikean kumppanin etsinnässä Kyröllä oli vertailussa kuusi eri toimistoa.

“Hopkins valikoitui kumppaniksi erinomaisen ja perusteellisen ehdotuksen ansiosta, joka vastasi briiffiin täydellisesti. Mutta kyllä päätökseen loppupeleissä vaikutti paljon myös se, että koimme Hopkinsin porukan samanhenkiseksi ja kipinä yhteiseen tekemiseen syttyi heti ensimmäisessä keskustelussa”, Dooley kertoo.

Strategi Heini Thodén kertoo Hopkinsin tiimin tunnelmista:

“Kyrö on kiinnostava, nouseva brändi ja olemme todella innoissamme päästessämme näin alkumetreiltä asti mukaan luomaan Kyrön menestystarinaa myös ulkomailla. Rohkea, rento tyyli ja huumori, joka on paistanut läpi kaikkien tähän mennessä tavattujen kyröläisten kanssa jutellessa, on ollut iso syy sille, miksi koko tiimi on alusta alkaen ollut innolla mukana yhteistyön käynnistämisessä”, hän sanoo tiedotteessa.

Kyrö Distilleryn tavoitteena on tuplata verkkokaupan kokonaismyyntinsä vuoden 2021 aikana.

"Vaihtelee paljon maakohtaisesti, kuinka iso kanava verkkokauppa on alkoholituotteille, mutta uskon, että tänä aikana varsinkin nouseville ja craft -puolen tuotteille se on hyvä kanava, jossa voidaan tukea tuotteita tarinankerronnalla. Voimme tuoda verkkoon muutakin kuin kaupan hyllylle, tarjota kuluttajalle lisäarvoa, kun hän voi vaikka katsoa filmin tai lukea tarkemmin tuotetietoja tai selvittää tislaamon taustaa, tarinaa ja alkuperää. Ne kaikki kiinnostavat ihmisiä”, Dooley sanoo.

Kasvua haetaan ensi vuonnakin kotimaan lisäksi erityisesti Saksasta ja siellä Berliinin alueelta.

”Olemme pyrkineet ratkaisemaan tyypillisen ongelman, kun lähetään rakentamaan brändiä uudelle markkinalle, eli saatavuuden ja tunnettuuden rakentamisen tahdin. Keskittyminen selkeästi yhdelle markkinalle ja sen sisällä rajatulle alueelle mahdollistaa kysynnän ja saatavuuden luomisen yhtäaikaisesti.”

Tislaamo näki juuri Saksassa ja Berliinin alueella omia kohdekuluttajiaan ajatellen ison mahdollisuuden. Niinpä perustajiin kuuluva Mikko Koskinen muutti Berliiniin johtamaan pientä tiimiä siellä.

”Meillä on ollut Saksassa hyvä pöhinä jo pitkän aikaa, mutta se on ollut perinteisen jakelijamallin varassa. Niin se on toki edelleenkin, mutta haluamme saada esiin enemmän brändikulmaa ja olla enemmän paikallisesti läsnä”, Dooley sanoo.