Kuopattavat lehdet

Miia Turunen 8.8.2012 13:25 päivitetty 4.2.2016 10:26

Aika ajoi ohi Reginan – Cosmo ja kumppanit söivät elintilaa

Kolmiokirjan toimitusjohtajan Juha Määtän mukaan Reginaa uudistettiin useita kertoja, mutta uudistukset eivät tuottaneet toivottua tulosta. Lehti saa mennä, pokkarit jatkavat.

Nuorille naisille suunnattu ”rohkeampi aikakauslehti” Regina kaatui lukijoiden kaikkoamiseen.

Lehteä julkaisevan Kolmiokirjan toimitusjohtajan Juha Määtän mukaan lehti oli kannattamaton jo pitkään. Sekä Reginan tilaajamäärä että irtonumeromyynti ovat laskeneet tasaisesti 2000-luvun alusta lähtien. Loppuvaiheessa lehdellä oli noin 2 000 tilaajaa ja irtonumeromyyntiä parin tuhannen kappaleen verran per lehti.

Vielä vuosituhannen alkupuolella lehdellä oli parhaimmillaan vajaat 5 000 tilaajaa. Samaan aikaan irtonumeromyynti, joka vilkastui kesäkuukausina, oli parinkymmenen tuhannen luokkaa.

”Parhaimmillaan lehteä on myyty irtonumerona yli 50 000 kappaletta ja tilaajamäärätkin olivat kymmeniä tuhansia”, Määttä kertoo.

Määtän mukaan lehdessä ei ole ollut juuri ollenkaan mainontaa eikä sillä ole ollut koskaan merkittävää ilmoitusmyyntikantaa. Regina on ollut irtonumeromyyntiin painottunut tuote.

Uudistukset eivät riittäneet

Regina ilmestyi vuodesta 2009 lähtien kerran kuukaudessa aiemman kahden kerran kuukaudessa sijaan. Lehden tunnuksenomaista sisältöä olivat romanttiset novellit ja eroottiset kertomukset.

Määtän mukaan lehteä uudistettiin useita kertoja, mutta kelkkaa ei saatu käännettyä. Pari vuotta sitten lehden sisältöä muutettiin enemmän naistenlehtimäisempään suuntaan, mutta sittemmin esimerkiksi kauneudenhoitoon ja julkkiksiin liittyvää sisältöä vähennettiin ja novelleja ja muuta lukemistoa taas lisättiin.

”Ainakaan nämä viime aikoina tehneet uudistukset eivät ole tuoneet toivottua tulosta”, Määttä sanoo.

”Suurimpana syynä oli se, että maailma on muuttunut, nuorten käyttäytyminen on muuttunut, sosiaalinen media ja internet ovat lyöneet läpi ja kansainväliset brändit, Cosmopolitan ynnä muut, ovat vieneet elintilaa Reginalta. Se on oman aikakautensa tuote ja nykypäivän nuoret naiset eivät ole löytäneet sitä.”

Vuodesta 1959 ilmestyneen Reginan elokuun numero jää lehden historian viimeiseksi.

”Siinä vaiheessa, kun tämä murros on tapahtunut, näin jälkiviisaana olisi pitänyt uskaltaa tehdä rohkeampia ja reippaampia ratkaisuja ja vastata siihen kilpailuun. Siitä huolimatta ei voi sanoa, olisiko se onnistunut kuitenkaan. Lehdillä on oma elinkaarensa ja nykypäivänä elinkaari on monesti huomattavasti lyhyempi.”

Regina-pokkareita myös jatkossa

Reginalla on ollut verkkosivut ja erilaisia maksullisia palveluita, joissa on esimerkiksi voinut ostaa novelleja puhelimitse. Määttä toteaa, etteivät tällaiset palvelut ole tuoneet toimintaan merkittävää lisää taloudellisesti.

Reginaa on tehty pitkälti avustajaverkoston voimin. Lehden ainoa työntekijä, päätoimittaja Eeva Vainikka, jatkaa yhtiössä Nyyrikki- ja TosiElämää-lehtien sekä viihdepokkarien päätoimittajana.

Vaikka Kolmiokirja lakkauttaa lehden, novelleita sisältävien Regina-pokkareiden julkaiseminen jatkuu. Määttä lupaa pokkareita myös ensi kesänä.

Merkittävä osa Kolmiokirjan liikevaihdosta tulee ristikkolehdistä. Tuotevalikoimaa täydentävät käsityölehdet ja lukemistolehdet.

Reginan lopettamisesta kertoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.