Mediamainonta

M&M 3.11.2014 13:39 päivitetty 4.2.2016 10:47

Aikakauslehtimainonta jatkaa rajua alamäkeään - Verkossa mediamainonta paisuu

TNS Gallup Ad Intelligence

Mediamainonta laski heinä-syyskuussa 2,7 prosenttia. Rajuinta lasku on aikakauslehtimainonnassa, kun taas verkkomainonta kasvoi eniten.

Mediamainonnan määrä laski 2,7 prosenttia heinä-syyskuussa verrattuna vuoden 2013 vastaavaan ajankohtaan, ilmenee TNS Gallupin Ad Intelligencen seurannasta.

Edellisellä neljänneksellä mediamainonnan määrä putosi 2,3 prosenttia ja kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 4,9 prosenttia.

Aikakauslehtimainonta laski edelleen eniten heinä-syyskuussa, 18 prosenttia.

Sanomalehtimainonta väheni vuoden 2013 kolmanteen neljännekseen verrattuna 11,8 prosenttia, ja kaupunki- ja noutolehdissä mainonta laski 3,1 prosenttia.

Suurinta mainonnan kasvu oli verkkomediassa, 17,4 prosenttia.

Edellisen neljänneksen laskun jälkeen televisiomainonnassa tapahtui 2,8 prosentin kasvu, ja radiomainontaan investoitiin 8,4 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Elokuvamainonta kasvoi 1,9 prosenttia, ja ulkomainosyritysten mainospanostusten kasvu oli 5,9 prosenttia.

Investoinnit mediamainontaan olivat kuluvan vuoden kolmannen neljänneksen aikana noin 210 miljoonaa euroa.

Kuva: TNS Gallup Ad Intelligence

Toimialoilla positiivista kehitystä vuoden kolmannella neljänneksellä oli matkailu- ja liikennetoimialalla, finanssialan, lääkkeiden ja elintarvikealan mainonnassa. Huvit-kategoriassa ilmoittelu oli viime vuoden tasolla.

Mediakustantajien ilmoittelu oli voimakkaasti miinuksella, -20,2 prosenttia.

Suurimmat mainostajat heinä-syyskuussa olivat K-Citymarket, Valio ja Unilever.

Eniten televisiomainoksiin panostivat Valio, Unilever ja Trivago. Verkossa kolme suurinta mainostajaa olivat Valio, Veikkaus ja K-Citymarket, ja radiossa kuultiin eniten Veikkauksen, Fonectan ja DNA Welhon mainoksia.

Sanomalehdissä mainostilaa hankkivat eniten K-Citymarket, Prisma ja K-Supermarket. Aikakauslehtiin taas panostivat L'Oreal, Prisma ja Unilever.

Kuva: TNS Gallup