Koronakriisi on vaikuttanut eri alojen kauppiaisiin eri tavoin. Selvästi parhaiten menee ruoalla ja apteekeilla, mutta harrastekaupoilla on vaikeampaa. Entäpä aikuisviihde, kun ihmiset ovat enemmän kodeissaan?

Selvää yhtä trendiä ei ainakaan vielä ole alalla noussut. Hot Lips -ketjua pyörittävä Samuli Katainen kertoo M&M:lle, että verkkokaupassa on ollut nähtävissä ”pientä piristymistä”. Firman kahdessa kivijalkakaupassa Helsingin Itäkeskuksessa ja Lahdessa on ollut asiakkaita lähes normaalin tapaan.

”Kivijalkaa vähän jännitin, että mitä meinaa käydä. Ehkä porukka ajattelee, että siellä saa olla kohtalaisen rauhassa”, Katainen kertoo.

Verkkomyyntiin ja tilanteeseen on Kataisen mukaan reagoitu alentamalla pakettiautomaatteihin toimitettavien tilausten kustannukset yhteen euroon. Radiomainokset ovat myös suunnitteilla.

Pelkkään verkkomyyntiin keskittyvässä Kaalimato.comissa ei ollut ennen loppuviikkoa havaittu mitään, mutta viikonloppuna myynneissä oli pientä virkistymistä.

"Ei tosin merkittävää kasvua, mutta kuitenkin niin, että on jotain positiivista kehitystä havaittavissa tilausmäärien osalta”, toimitusjohtaja Mikko Rosén kertoo.

Mainospuolella korona ei ole vaikuttanut yrityksen aikeisiin. Kampanjat vedetään läpi suunnitellusti ja enimmäkseen radiossa mainostava firma on hiljattain ottanut lisäksi televisiomainonnan, jossa starttaa tänään tuore kampanja.

”Maanantaina aloitetaan tv. Nämä ovat olleet suunnitteilla jo pidemmän aikaa eli ei näistä olosuhteista johtuen oteta tv-mainontaa lisäksi vaan mennään ennalta suunnitellun mukaan”, Rosén toteaa.

Erikoisjärjestelyistä Rosén sanoo, että palvelun varmuutta on korostettu viestinnässä, postin kotiinkuljetuspalvelun hintaa laskettu hieman ja noutomahdollisuus yrityksen toimipisteestä on otettu pois toimitusvaihtoehdoista.

”Katsotaan, onko firmaa mihin palata”

Heikompi tilanne sen sijaan on Teatiamon pienyrittäjä Tea Latvalalla, joka tunnetaan puudildoistaan.

”Rehellisesti sanottuna meillä loppui kuin seinään myynti maaliskuun alussa. Voisi ajatella, että asiat menisi toisin, kun kyseessä on tällainen terveydenhoitotuote, mutta ehkä se johtuu siitä, että ne ovat hintavampia”, Latvala vastaa kysymykseen viidakon keskeltä Indonesian Balin saaren pohjoisosista.

”Ironinen tilanne. Olen ihan överikohteessa ja katsotaan, onko enää firmaa mihin palata, kun täältä joskus pääsee pois.”

Latvala lensi puoli vuotta odottamalleen lomalle ystävänsä kanssa toissa viikolla, juuri ennen kuin suositukset muuttuivat ja lentojen perumiset sotkivat monen matkasuunnitelmat. Jos lento olisi ollut paria päivää myöhemmin, hän olisi jättänyt matkan väliin.

”Miehenihän minulle sanoi ennen kuin lähdin, että kai ymmärrät, että me ei ehkä nähdä ennen kesää.”

Hänellä ei ole mitään tietoa, miten ja milloin hän pystyy palaamaan kotiin. Stressiä paluusta ei ole, sillä Latvalalla on ollut tapana tehdä pidempi reissu keväällä, tosin tällä kertaa piteneminen tuli suunnittelematta.

Latvala kertoo, että hänellä ja hänen ystävällään on asiat heidän vuokraamassaan yksityisvillassa hyvin. Ainoa ihmiskontakti on kokkiin, joka hoitaa paikan päälle ruoat. Päivät kuluvat kirjoja lukiessa ja maalaillessa.

”Olo tuntuu sinänsä hannuhanhelta, mutta yrityksen tilanne ei naurata. Ainoan työntekijäni jouduin irtisanomaan jo, kun kassavirta kuoli. Todella raastava juttu. Hän on vielä toukokuun loppuun asti ja pystyy huolehtimaan siihen asti kaikesta, jos täältä ei pääse pois.”

Pitkään yrittäjänä toimineen Latvalan mukaan voi olla, että tämä ”pieni puukikkeliyritys siirtyy historian kirjoihin”, mutta henkilökohtaisesti hän ei ota sitä niin raskaasti.

”Selviän tästä vähin vaurioin, enemmän olen huolissani muista ja heidän jaksamisestaan.”