Mediatoimistoalalla nähtiin Suomessa ensimmäinen vallankumous noin 12 vuotta sitten, kun joukko toisin­ajattelijoita perusti mediatoimisto Toisen.

Nyt on seuraavan vallankumouk­sen aika.

ToinenPHD :n ja OMD Finland in omistaja Omnicom Media Group Finland lanseerasi maanantaina yhdessä tekoäly- ja analytiikkayritys Houston Analytics in kanssa uudenlaisen mediaostamisen alustan. Alusta tarjoaa reaaliaikaisen näkymän markkinoinnin tuottavuuteen ja yhdistää siihen koneoppivat skenaariotyökalut sekä robotisoidun mediaostamisen prosessin.

”Markkinointi siirtyy Suomessa nyt kertaheitolla koneoppimisen aikakaudelle. Yritykset pystyvät ensimmäistä kertaa valjastamaan sadoista keräämistämme datalähteistä rakennetun mallin ohjaamaan kaikkia markkinointitoimenpiteitään”, sanoo Omnicom Media Group Finlandin toimitusjohtaja Teemu Neiglick .

Samalla on syntynyt uusi yhteinen liiketoiminta, SaaS-pohjainen alusta Airomi, jonka omistavat OMG Finland ja Houston Analytics.

”Lähdemme isosti muuttamaan suomalaista markkinointia”, Neiglick julistaa.

Hän lisää, että taustalla on halu muuttaa markkinoinnin johtamista ja mediatoimistoalaa kunnolla. Siksikin kumppani on haettu alan ulkopuolelta. OMG taitaa markkinoinnin ja Houston Analytics tekoälyn ja analytiikan. Yhdistelmä tuntuu voittavalta.

”Vuosi tätä on rakennettu. Vastaavaa kokonaisuutta ei löydy mistään maailmalta”, uskoo Neiglick.

”Panostus on merkittävä. Tämä on historiamme suurin investointi”, hän jatkaa.

Neljän kuukaudenpilottivaihe alkaa tällä viikolla. Mukaan otetaan aluksi kymmenen yritystä. Tunnusteluvaiheessa kiinnostus uutta alustaa kohtaan on suurta, kertoo Teemu Neiglick.

”Odotamme ensimmäisille pilot­tiasiakkaillemme Airomin myötä merkittävää markkinoinnin tuottavuuden ja tehokkuuden paranemista”, hän povaa.

”Tavoitteena on tehdä perinteisen mainostilan ostamisesta yhtä helppoa kuin Facebook issa tai Google ssa”, sanoo Teemu Neiglick.

Yhtenä suurena missiona on parantaa suomalaisten yritysten kilpailukykyä kansainvälisesti. Omnicom Media Group on globaali konserni, mutta Airomi on OMD Finlandin oma projekti. Sen tuloksia esitellään myöhemmin syksyllä Lontoossa. Airomin taustavoimille sopii mainiosti, jos alustasta syntyy markkinoinnin vientituote.

Tekoälyn hyödyntämisestä markkinoinnissa ja tiedolla johtamisesta on luennoitu vuosia. Konkreettiset ratkaisut ovat puuttuneet.

”Koneoppimisen hyödyntämisestä markkinoinnissa on puhuttu paljon, mutta käytännön teot ovat jääneet uupumaan. Nyt markkinointi- ja teknologiaosaamista on yhdistetty tavalla, jota Suomessa ei ole aiemmin tehty”, sanoo Houston Analyticsin toimitusjohtaja Antti Syväniemi .

”Lopputuloksena mainostaja pystyy seuraamaan markkinoinnin tuottavuutta ja vaikuttamaan siihen nopeudella, joka ei ole ollut aikaisemmin mahdollista”, Syvä­niemi jatkaa.

Juttu on julkaistu Kauppalehdessä 26.8.