kampanjacheck

Aktialla oli kolme vuotta sitten logoja ja toimintakulttuureja vaikka muille jakaa. Kuluttajatutkimuksissa kävi ilmi, ettei Aktiaa edes mielletty suomalaiseksi yritykseksi.

- Brändi oli hajallaan ja yksiköt toimivat melko itsenäisesti. Kun minut nimitettiin pari vuotta sitten konsernin viestinnästä ja markkinoinnista vastaavaksi johtajaksi, huomasin kauhukseni, että meillä oli esimerkiksi noin 30 erilaista logoa, Taru Narvanmaa Aktiasta kertoo.

Aktia syntyi noin 20 vuotta sitten Helsingin Säästöpankin ja rannikkoalueiden kaksikielisten säästöpankkien fuusiossa. 2000-luvulla mukaan tulivat asuntoluotottaja Aktia Hypoteekkipankki, Aktia Kiinteistövälitys ja Veritas-vakuutusyhtiö.

Vuonna 2008 Aktian toimitusjohtajaksi tuli Jussi Laitinen. Hän alkoi johtaa konsernia keskitetymmin.

Kun Aktia listautui pörssiin syksyllä 2009, tunnettuutta, uusia asiakkaita ja markkinaosuuksia lähdettiin hakemaan yhtenäisellä ilmeellä. Markkinoinnin strategiakonsultiksi tuli Marketing Clinic. Mainostoimistoksi valikoitui Hasan & Partners.

- Tavoite on, että asiakas näkee Aktian yhtenä asiakaslähtöisenä kumppanina, josta saa kaikki finanssipalvelut, Narvanmaa sanoo.

Nyt myös suomeksi

Aktia ei paljasta markkinointibudjettiaan, mutta Narvanmaan mukaan se on kaksinkertaistunut.

- Osa siitä on mennyt infrastruktuurin rakentamiseen. Meille yksi suuri haaste on tehdä kaikki kaksikielisenä.

Käytännössä tämä tarkoittaa suomenkielisyyden vahvistamista ja kotimaisuuden korostamista, sillä Aktian uusista asiakkaista 70 prosenttia on suomenkielisiä.

Aktia painottaa markkinoinnissaan myös palveluasennetta ja ihmisläheisyyttä. Yhtiön slogan on: "Aktia näkee jokaisessa asiakkaassaan ihmisen."

Uusia talletusasiakkaita Aktia on houkutellut kahden prosentin korkotarjouksella ja kakkosen muotoon väännetyillä piirroshahmoilla. Kampanja on tuonut Aktialle noin 20 000 uutta talletusasiakasta. Yhteensä konsernilla on asiakkaita runsaat 300 000.

- Tunnettuudessa on vielä toivomisen varaa. Asiakastyytyväisyysvertailussa olemme saaneet kuitenkin selvästi parhaimmat arviot, Narvanmaa kertoo.

Yy, kaa, koo...

Aktian numerokampanjointi jatkuu. Sijoitusasiakkaita Aktia hakee "Inhimillinen kolmonen"-kampanjalla. Palvelulupaustaan yhtiö kirkastaa "Asiakas on aina ykkönen"-mainonnalla.

Kampanjoilla on ollut lupaava alku, mutta Narvanmaan mukaan brändityömaratonista on juostu vasta ensimetrit.

Aktia toimii maantieteellisesti laajalla alueella Loviisasta rannikkoa pitkin Ouluun ja kolmostietä Hämeenlinnaan ja Tampereelle. Aktian rooli vaihtelee alueittain merkittävästä pankista piskuiseksi haastajaksi.

Aktian markkinaosuus on pienin vahinkovakuutuksissa, vain kaksi prosenttia. Omaisuudenhoidossa ja rahoituksessa Aktian markkinaosuudet ovat seitsemän prosentin luokkaa. Prosenttiosuuksien lisääminen on kovan työn ja pitkän juoksun takana.

- Pankkiala on hyvin stabiili. Pankinvaihtajia on vuosittain vain 5- 6 prosenttia eli uusien asiakkaiden hankkimiseksi pitää tehdä hartiavoimin töitä, Narvanmaa sanoo.

TV-Check top 40 Viikon mainostajat