Media

Aleksi Ylä-Anttila 18.1. 11:21

Aktivistiryhmä hyökkäsi Trumpin hallintoa vastaan aidonnäköisellä valeuutislehdellä: "Eräänlainen aktivistien tiekartta"

Ron Sachs / POOL

Washington Post -lehden väärennettyjä versioita, joissa väitettiin presidentti Trumpin jättävän virkansa, jaettiin keskiviikko-aamuna eri puolilla pääkaupunkia.

Printtilehdet oli päivätty 1. toukokuuta 2019 ja ne näyttivät aivan aidoilta. Lehti oli täynnä presidentti Donald Trumpia kielteisestä näkökulmasta käsitteleviä juttuja, jotka ilmestyivät myös verkkoversioina ja muistuttivat aitoja Washington Postin artikkeleita. Lehti kertoi huijauksesta itse torstaina. Asiasta kertovat myös muun muassa Variety sekä Wired.

Keskiviikkoaamuna itseään "kujeilijakollektiiviksi" (eng. "trickster activist collective") nimittänyt aktivistiryhmä The Yes Men sanoi tuottaneensa valeuutislehden ja nettiversion, joka hävisi julkisuudesta keskiviikkoiltana.

Washington Postin nimissä julkaistua huijauslehteä jaettiin USA:n pääkaupungin Washingtonin kaduilla. Huijauksen takana oli aktivstiryhmä The Yes Men. | Kuva: Kuvakaappaus

 

Valeuutislehti julkaisi pääartikkelin otsikolla "Unpresidented" (vapaasti käännettynä "Epäpresidentti"). Kyseessä on englanninkielinen sanaleikki, sillä otsikkoa muistuttava sana "unpresented" merkitsee ennenkuulumatonta.

Artikkelissa Trumpin kerrotaan jättäneen eronpyyntönsä Valkoisessa talossa ja matkustaneen Krimillä sijaitsevaan Jaltan kaupunkiin, jossa Saksaa vastaan sotineen liittoutuman johtajat tapasivat toisen maailmansodan aikana.

Washington Postin tiedottaja Kris Coratti toteaa, että lehti ei hyväksy sitä, että kukaan esiintyy Washington Postina.

"Olemme hyvin huolissamme siitä hämmingistä, mitä tämä on aiheattanut lukijoillemme. Pyriimme estämään jatkossa tällaisen brändimme väärinkäytön", Coratti sanoo.

The Yes Menin perustajiin lukeutuva Jacques Servin, joka käyttää valenimeä Andy Bichlbaum kertoo, että ryhmän tarkoituksena oli demonstroida, kuinka presidenttiä vastaan voitaisiin nostaa virkasyyte.

"Ideana oli tehdä tulevaisuuden lehti ja osoittaa matka sinne, eräänlainen aktivistien tiekartta", Servin kertoo Washington Postin mukaan.

Julkaisut maksoivat Servinin mukaan yhteensä noin 40 000 dollaria eli noin 35 000 euroa, josta 36 000 dollaria eli noin 31 600 euroa kerättiin organisaation postituslistan jäseniltä. Ryhmä painoi 25 000 julkaisua ja arvioi, että 10 000 julkaisua jaettiin ihmisille Washingtonin kaduilla. 

Ryhmittymä julkaisi samanlaisen huijauslehden New York Timesin numerona vuonna 2008. Se julkaistiin Barack Obaman valinnan jälkeen ja siinä kerrottiin, miten liberaalit aktivistit loivat painetta uudelle hallinnolle.

The Yes Men koostuu lähinnä yhdysvaltalaisista aktivisteista. Yli 20 vuoden aikana ryhmittymä on esiintynyt eri organisaation nimissä, mukaan lukien Maailman kauppajärjestö WTO ja Yhdysvaltain kauppakamari.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö