Aikakauslehdet

M&M 11.2.2016 14:09 päivitetty 3.3.2016 15:39

Aku Ankka, Seiska ja Talouselämä jyräävät somesssa

Colourbox

Markkinointi&Mainonta on Twitterin neljänneksi seuratuin aikakausmedia.

Sosiaalisessa mediassa seuratuimmat suomalaiset aikakauslehdet ovat järjestyksessä Aku Ankka, Seiska ja Talouselämä, selviää Aikakausmedian listauksesta.

Listauksessa tarkastellaan medioiden seuraaja-, tykkääjä- ja tilaajamääriä Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa, YouTubessa ja Pinterestissä kuukausitasolla. Mukana ovat Aikakausmedian eli Aikakauslehtien Liiton jäsenkustantajien ja -julkaisijoiden lehdet, joilla on käytössään yksi tai useampi mainituista somekanavista. Tammikuussa kerätyssä listauksessa mukana oli 190 lehteä.

Kokonaisseuraajamäärillä mitattuna ylivoimainen ykkönen on Aku Ankka, jota seuraa eri kanavissa yhteensä 195 861 ihmistä kuukausittain. Valtaosa näistä tulee Facebookista, jossa Aku Ankasta tykkää 149 667 henkilöä.

Seiskan kokonaisseuraajamäärä on 114 247, Talouselämän 104 861.

Facebookissa seuratuimpien listan kärkeä pitävät Aku Ankan jälkeen Suomen Luonto ja Demi. Twitterissä Talouselämän ja Seiskan edelle ykköseksi kirii Suomen Kuvalehti 86 715 seuraajallaan. Markkinointi&Mainonta on Twitterin neljänneksi seuratuin aikakausmedia.

Instagramissa eniten kiinnostavat Demi, Aku Ankka ja Cosmopolitan.

"Facebookin suosituimmat lehdet edustavat aiheita laidasta laitaan, kun taas Twitterissä kärkisijoille pääsevät ajankohtais- ja asialehdet. Instagramissa korostuvat visuaaliset lifestyle-lehdet", Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimuspäällikkö Outi Sonkamuotka sanoo tiedotteessa.

Aikakausmedioiden someyleisöstä 63 prosenttia tulee Facebookista, 22,5 prosenttia Twitteristä ja 12 prosenttia Instagramista. YouTuben osuus oli 2,1 prosenttia ja Pinterestin 0,3 prosenttia. Yhteensä kaikkien mukana olleiden medioiden kokonaisseuraajamäärä somessa on 1,9 miljoonaa.

Aikakausmediat somessa -seuranta, 1/2016

Suurimmat aikakausmediat somessa tammikuussa 2016 
(kaikki kanavat)

 
  seuraajia, tykkääjiä ja 
kanavan tilaajia yhteensä 
 1 Aku Ankka   195 861
 2 Seiska  114 247
 3 Talouselämä  104 861
 4 Suomen Kuvalehti    95 754
 5 Demi    92 372

 

Suurimmat aikakausmediat Facebookissa tammikuussa 2016

 

    tykkääjiä 
 1 
Aku Ankka 
 149 667
 2 Suomen Luonto   71 772
 3 Demi   64 594
 4 Seiska   63 749
 5 Urheilulehti  
  34 899

Suurimmat aikakausmediat Twitterissä tammikuussa 2016

    seuraajia 
 1 
Suomen Kuvalehti  86 715
 2 Talouselämä  86 335
 3 Seiska  47 078
 4 Markkinointi & Mainonta 
 34 925
 5 Mikrobitti  18 510

Suurimmat aikakausmediat Instagramissa tammikuussa 2016

    seuraajia 
 1 
Demi 20 145
 2 Aku Ankka 14 597
 3 Cosmopolitan 11 094
 4 Maku  
10 729
 5 Avotakka   9 765

Talouselämä ja M&M kuuluvat Alma-konserniin.

Täydennys 12.2. klo 8:50: Lisätty taulukot (lähde: Aikakausmedia). Korjattu Suomen Kuvalehden Twitter-seuraajien määrä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Yhteiskunta

23.08.2019 14:59

Kuntaliitto valitsi Milttonin

Suomen Kuntaliitto ry on valinnut Milttonin viestintä- ja markkinointipalvelujensa strategiseksi ja operatiiviseksi kumppaniksi.