Ohjaaja Aku Louhimies, Hasan & Partners Group in toimitusjohtaja Eka Ruola ja Veikkauksen toimitusjohtaja Olli Sarekoski keskustelivat viime viikolla Cannes Lionsin lavalla Tuntematon Sotilas -elokuvan brändiyhteistyöstä. Paneelikeskustelu toteutettiin Hasan & Partnersin aloitteesta, ja se oli ainoa suomalaisten organisoima keskustelu Cannes Lions -festivaalilla tänä vuonna.

Louhimies, Ruola ja Sarekoski keskittyivät lavalla Tuntemattoman sotilaan markkinointiin.

Louhimiehen ohjaama Tuntematon sotilas -elokuva on ollut kaupallinen menestys. Yli seitsemän miljoonan euron budjetilla se on yksi kaikkien aikojen kalleimmista suomalaisista elokuvista, joka on saavuttanut yli miljoona katsojaa elokuvateattereissa. Myös projektin brändiyhteistyö on ollut poikkeuksellista. Pääyhteistyökumppaneille kuvattiin elokuvan kuvauksien yhteydessä erillisiä mainoselokuvia ja videoita. Yhteistä kaikille mainoselokuville oli se, että ne on kirjoitettu behind the scenes –muotoon.

Louhimies kertoi Cannes Lionsin lavalla, että hänelle on tärkeää pitää itse elokuva "puhtaana". Toisin sanoen elokuvassa itsessään ei ole mukana tuotesijoittelua eikä elokuvajulisteissa näy sponsoreiden logoja eivätkä yhteistyökumppanit ole vaikuttaneet elokuvan sisältöön.

Yhteistyökumppanit toivat tuotteisiinsa Tuntematon sotilas -sävyjä. Esimerkiksi Sinituote lanseerasi Tuntematon sotilas -wc-harjan ja Saludo leffalle omistetun kahvipaketin. Veikkaus taas auttoi etsimään vapaaehtoisia elokuvan kuvauksiin. Heitä tarvittiin pari tuhatta, mutta ilmoittautuneita kertyikin 14 000.

Tuntematon sotilas -elokuvassa on Veikkauksen lisäksi ollut mukana lukuisia sponsoreita, kuten Valio ja Jalostaja sekä mediayhtiö Alma Media, johon Markkinointi & Mainonta kin kuuluu.

Cannesin lavalla Louhimies, Sarekoski ja Ruola eivät viitanneet Louhimiehen ympärillä käytyyn kriittiseen keskusteluun, joka alkoi Yle n julkaistua maaliskuussa artikkelin, jossa Louhimiehen kanssa työskennelleet naisnäyttelijät arvostelivat ohjaajan työtapoja ja kertoivat kokemuksistaan sekä kuvailivat Louhimiehen käytöstä jopa sadistiseksi. Louhimiehelle osoitettiin myös tukea kohun jälkimainingeissa. Ilta-Sanomat kertoi muun muassa, että ohjaajan assistenttina toimineen Oskari Sipola n mukaan lapsia ei itketetty Käsky-elokuvan kuvauksissa.

Veikkaus on yksi Tuntematon sotilas -elokuvan pääyhteistyökumppaneista. Veikkauksen Olli Sarekoski muistuttaa, että kaikki Louhimiestä negatiivisesti käsittelevät artikkelit on julkaistu monta kuukautta elokuvan ensi-illan jälkeen.

Sponsorit kuitenkin tavoittelevat positiivista julkisuutta brändiyhteistöillä. Kumppani, joka joutuu lähinnä negatiiviseen julkisuuteen on selkeä maineriski.

"En pysty ottamaan kantaa siihen, mitä on tapahtunut elokuvan valmistumisen jälkeen. Lähdemme tietysti siitä, että kaikkien tulee käyttäytyä asiallisesti", Sarekoski sanoo.

Lähtisittekö nyt tekemään Louhimiehen kanssa yhteistyötä johonkin projektiin?

"Tuo on kysymys, jota varmaan teoreettisesti pohtisimme, jos tulisi sellainen projekti, jossa sitä olisi relevanttia miettiä. Sellaista ei kuitenkaan nyt ole", Sarekoski sanoo.

Veikkaus julkisti kesäkuun puolivälissä valinneensa Hasan & Partnersin päämainostoimistokseen. Yhteistyö Tuntematon sotilas -elokuvan parissa ei kuitenkaan ole Sarekosken mukaan vaikuttanut valintaan, joka on tehty julkisen hankinnan kilpailutussääntöjen mukaan.

Louhimies ei kommentoi, miten muut sponsorit ovat suhtautuneet negatiiviseen julkisuuteen. Hän toteaa, ettei itse osaa arvioida Ylen artikkelin ja kevään julkisuuden vaikutuksia omaan uraansa.

Voiko olla niin, että ihmiset eivät halua yhtä hanakasti työskennellä kanssasi tai on vaikeampi saada sponsoreita projekteihin?

"Ajattelen niin, että ne menevät varmaan tapauskohtaisesti ja tilanne kerrallaan. Olen ohjaajana työssä sellaisessa asemassa, että sitä on vaikea arvioida. Samoin kuin hoitovirheessä lääkäri itse voi kertoa siitä tapauksesta hyvin vähän. Ne keskustelut eivät muutenkaan kuulu julkisuuteen", Louhimies sanoo.

Ruola ja Sarekoski toteavat, että Cannesin esiintyminen oli päätetty jo ennen Ylen artikkelista alkanutta mediakeskustelua. Louhimiehen mukaan he eivät missään vaiheessa käyneet keskustelua siitä, että tilaisuudesta pitäisi vetäytyä.

"Sillä ei ole mielestäni mitään tekemistä tämän asian kanssa. Olen monissa yhteyksissä sanonut, että siinä Ylen artikkelissa on paljon asiavirheitä ja – kenenkään muistoja kiistämättä - paljon muistoja ja huhuja", Louhimies kertoo M&M:lle Tuntematon sotilas -tilaisuuden jälkeen Cannesissa.

Louhimies kävi Ilta-Sanomien toukokuisessa artikkelissa läpi asioita, joiden hän näki olevan virheellisiä Ylen jutussa. Yle taas vastasi asiaan toteamalla, että sen artikkelissa ei ole oikaistavaa. Samalla päätoimittaja Jouko Jokinen kertoi, että Louhimiehelle on tarjottu mahdollisuus julkaista Ylen sivuilla oma vastinekirjoituksensa. Tästä hän on kuitenkin kieltäytynyt.

Miksi kieltäydyit vastineoikeudesta?

"Tapasimme Jouko Jokisen kanssa ja keskustelimme asiasta ja kävimme läpi jutunteon prosessin ongelmia. Hän kysyi, että teetkö vastineen? Minä sanoin, että eikö teidän kannattaisi itse korjata tekemänne faktavirheet. Olin tarjonnut henkilöitä ja dokumentteja, joiden avulla voi korjata väärät tiedot. Päädyimme hänen ehdotuksestaan siihen, että teen korjauspyynnön. Hän sanoi, että niitä kaikkia asioita ei voi jutussa sitten korjata, että korjataan ne pahimmat virheet", Louhimies sanoo.

Cannes Lions on maailman suurin markkinointialan festivaali. Sen teemoina olivat tänä vuonna muun muassa moninaisuuden, tasa-arvon ja luovuuden lisääminen alalla.