Vastaväittäjä

Henrik Muukkonen 25.12.2016 10:12

”Älä tee turhaa”

Kari Savolainen
Johanna Raiskio

Suomen ensimmäisen liinin markkinointitoimiston, tamperelaisen Unfairin toimitusjohtaja Johanna Raiskio väittää vastaan. M&M-lehdessä 3/2016 ilmestynyt juttu julkaistaan nyt verkossa.

1. väite

Markkinointitoimisto Unfair kertoo olevansa Suomen ensimmäinen liini markkinointitoimisto. Se on myös viimeinen.

”Pioneerin rooli ei ole koskaan helppo. Uskomme, ettemme jää viimeiseksi, koska tämä malli todistettavasti toimii. Vaikka puhumme liinistä markkinoinnista, kyse on koko bisneskentän muuttumisesta. Tulevaisuudessa pärjäävät yritykset, joiden bisnes on asiakaslähtöistä, ketterää ja kustannustehokasta.”

2. väite

Liini markkinointi on taas vain joku uusi nimi vanhalle asialle.

”Kyllä ja ei. Liini markkinointi pohjautuu The Lean Startup -ajatteluun ja menetelmiin, joita sovellamme nyt markkinointiviestintään. Ideologia kiteytyy ajatukseen ’On turha tehdä asioita, joita kukaan ei halua’. Tavoitteena on testata ja oppia mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, mikä toimii ja mikä ei. Jenkeissä tätä tehdään jo markkinointipuolella ja mielestämme myös Suomi ansaitsee sen.”

3. väite

Muut markkinointitoimistot ovat reiluja.

”Reiluja toimistoja löytyy paljon. Epäreilua on tehdä asioita uudella tavalla.”

4. väite

Muut markkinointitoimistot ovat epäliinejä eli täynnä pullonkauloja.

”Emme voi väittää näin. Omasta historiasta tiedämme, että asioita voidaan tehdä myös ketterämmin, liiketoimintalähtöisemmin ja ilman turhaa pönötystä.”

5. väite

Ideanne on testata markkinointi-viestin toimivuutta loppuasiakkaalla jo suunnitteluasteella. Niinhän kaikki tekevät.

”Kyllä ja ei. Kampanjasuunnittelussa näin tehdäänkin jo menestyksekkäästi. Mielestämme markkinoinnin ja viestinnän pitää olla vahvemmin mukana jo siinä vaiheessa, kun uutta tuotetta tai palvelua vasta suunnitellaan. Ylipäätään jatkuva mittaaminen ja asiakkailta oppiminen on liinin markkinoinnin perusta. Siksi testausta voidaan ja pitää tehdä jo tuotekehitysvaiheessa markkinointiviestinnän keinoin. Se altistaa meidät ja asiakkaamme jatkuvalle palautteelle. Kyse on siitä, miten tätä palautetta hyödynnetään asiakkaan bisneksen kehittämiseen.”

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö